Tentoonstellingen Archive - Pagina 3 van 9 - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Verwoorden-Verklanken-Verbeelden-Verwerken

zaterdag 22 okt 2022 t/m zondag 8 jan 2023

Deel:

Een expositie van Stichting Kanker in Beeld in samenwerking met het Cobra Museum voor Moderne Kunst

Stichting Kanker in Beeld bestaat 25 jaar en dat vieren we met deze expositie. Kanker in Beeld ontwikkelt, faciliteert en financiert creatieve en beeldende initiatieven, waarbij de verwerking van kanker centraal staat. De activiteiten zijn gericht op (ex-)kankerpatiënten en hun naasten en vinden in het hele land plaats.

Kanker heeft niet alleen grote impact op het lichaam, maar ook op de geest. De diagnose zet voor de patiënt en diens naasten de wereld op zijn kop. Gevoelens van woede, verdriet, angst en hoop wisselen elkaar in hoog tempo af. Creatieve expressie is een aanvullende ondersteuning op de reguliere behandeling en psychosociale nazorg en levert daarmee een positieve bijdrage aan de kwaliteit van leven.

Deze expositie is niet alleen interessant voor mensen die zelf te maken hebben met kanker. De kracht, schoonheid en intimiteit van deze werken is universeel en kan daarom tot ieders verbeelding spreken.

Alle werken zijn gemaakt in de Beelden voor je leven ateliers van Stichting Kanker in Beeld. In deze ateliers ervaren mensen dat zij niet alleen met woorden hun gevoelens en gedachten kunnen uitdrukken, maar ook door creatief bezig te zijn. Bij de samenstelling van deze expositie ging het niet om ‘gelikte’ werken, maar juist om werken die raken en aanspreken. En dat doen ze stuk voor stuk. Het gaat niet om ‘kunst maken’, maar om uitdrukking geven aan wat er van binnen speelt, precies zoals het op dat moment voelbaar is. Daarover komen de makers in een persoonlijk geschreven toelichting bij ieder werk zelf aan het woord.

Stichting Kanker in Beeld wenst je een warme ontmoeting toe met onze deelnemers, via hun kunst.

Benieuwd of Beelden voor je leven ook iets voor jou is? Kijk op de website voor een atelier bij jou in de buurt. Je bent altijd van harte welkom om het eens te proberen.

Anton Corbijn – MOØDe

vrijdag 22 dec 2023 t/m maandag 20 mei 2024

Deel:

De modewereld door de lens van Anton Corbijn. Van 22 december 2023 tot en met 12 mei 2024 zijn in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen ruim 200 mode gerelateerde foto’s te zien van deze toonaangevende fotograaf en filmmaker. In de tentoonstelling MOØDe zijn ook portretten te zien die Corbijn maakte van o.a. Kate Moss, Tom Waits, Alexander McQueen en Naomi Campbell.  

In de tentoonstelling MOØDe presenteert Anton Corbijn (Strijen, 1955) foto’s uit zijn omvangrijke oeuvre (tussen 1979 – 2023) waarin hij de cross-over verkent tussen portretfotografie en de modewereld. Hierbij omarmt Corbijn de termen ‘mood’ en ‘mode’ in de meest ruime zin. Corbijn is een bewonderaar van modefotografen zoals Irving Penn, Nick Knight, Peter Lindbergh, Paolo Roversi en Helmut Newton. Waar deze fotografen meestal naast modefoto’s ook wel portretten maken is het bij Corbijn juist andersom: hij is een portretfotograaf die af en toe een bezoekje brengt aan de modewereld.

Fotografie speelt een hoofdrol in de wereldwijde modecultuur en -industrie. Fotografie bepaalt in grote mate hoe we naar een modeontwerp kijken en wordt door ontwerpers ingezet om hun visie en visuele identiteit kracht bij te zetten. De trendgevoelige en steeds veranderende modewereld werkt samen met fotografen en beeldend kunstenaars die niet alleen de realiteit vastleggen, maar haar ook creëren. Voor de fotografie is het eigen visuele universum van die modewereld dan weer een heel dankbaar onderwerp. Met MOØDe bewijst Anton Corbijn dat mode overal is.  

“Ik fotografeer vooral persoonlijkheden, maar mode hoort er steeds meer bij. We nemen allemaal ’s ochtends een beslissing over wat we aan zullen trekken, al is het maar een hoed of een zwart T-shirt. Mode is niet altijd met hoofdletters gespeld.” — Anton Corbijn

Handelsmerk 
De foto’s van Corbijn, met het hoge contrast en bijzondere licht als handelsmerk, pakken je beet en weten je aandacht goed vast te houden. Net als zijn bijzondere composities en creatieve manier van fotograferen. Hij beschouwt zichzelf als een mengvorm van een klassieke portretfotograaf en een documentair-fotograaf die de mens vastlegt in zijn eigen omgeving en omstandigheden. Inspiratie voor de dramatische effecten die hij in zijn foto’s aanbrengt haalde hij uit de weerbarstige documentairefotografie van onder anderen Ed van der Elsken, Robert Frank en Koen Wessing. Iedere keer weet Corbijn de toeschouwer te verrassen en te vangen met zijn uitzonderlijke kijk op mensen en in het bijzonder muzikanten.

Als visual director achter de Britse band Depeche Mode en door zijn decennialange samenwerking met onder meer de Ierse rockband U2 en de Amerikaanse zanger Tom Waits, heeft hij een stempel gedrukt op hoe wij kijken naar een belangrijk stuk hedendaagse cultuur.

Corbijn is naast fotograaf al jaren een bekend regisseur die internationale erkenning kreeg voor zijn muziekvideo’s en speelfilms. Op dit moment maakt Corbijn een nieuwe film “Switzerland”, met de Britse actrice Helen Mirren in de hoofdrol als Patricia Highsmith. 

Fotoboek: MOØDe
De prachtige Engelstalige publicatie MOØDe bevat bijna 200 foto’s uit de gelijknamige tentoonstelling van Corbijn en een essay van Karen Van Godtsenhoven, associate curator van The Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art, New York. De publicatie is uitgegeven door Hannibal Books en voor € 64,90 o.a. verkrijgbaar in de museumshop van het Cobra Museum. 

SUPREME new york 2017 © anton corbijn

Met dank aan  
De tentoonstelling MOØDe kwam in 2020 tot stand in samenwerking met de gemeente Knokke-Heist en is mede mogelijk gemaakt door onze partners en genereuze steungevers. 

Samengesteld door Anton Corbijn
Kom alvast in de MOØDe met deze playlist, samengesteld door Anton Corbijn. Te beluisteren via Spotify.

De andere Picasso. Terug naar de bron

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Deel:

Het jaar 2023 markeert ook de 50ste sterfdag van een van de beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw en daar wordt in Frankrijk en Spanje groots bij stil gestaan. Ook het Cobra Museum besteedt er met deze tentoonstelling aandacht aan.

Het jaar 2023 markeert de 50ste sterfdag van een van de beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw: Pablo Picasso. Musea in Frankrijk en Spanje staan hier groots bij stil. Ook het Cobra Museum besteedt er met de tentoonstelling De Andere Picasso. Terug naar de bron aandacht aan. Deze tentoonstelling belicht een minder bekend deel van het oeuvre van Picasso. Deze tentoonstelling is een eerbetoon aan Picasso en zijn culturele achtergrond, met als centraal thema zijn liefde voor dans en theater, zijn kindertijd en zijn fascinatie voor keramiek.

In de zomervakantie (tot en met 30 september) trakteert het museum ter ere van het 75-jarig bestaan van de Cobra-beweging: u ontvangt voor uw toeslag een voucher die u kan besteden in museumwinkel of café. Voor het bijzondere zomerprogramma geldt, voor bijna alle bezoekers, een toeslag van 10 euro.
Pablo Picasso, Mains tenant un Poisson A.R.214, 1953, Collectie Serra, Mallorca, c/o Pictoright 2022

Bijna honderd kunstwerken, waaronder tekeningen, gravures en keramische werken, worden gepresenteerd uit zowel publieke- als privécollecties. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan zijn bijdrage aan ballet en literatuur. Een unieke kans om de creatieve geest van Picasso te ontdekken.

Pablo Picasso, Visage de Femme I A.R.616, 13-03-1971, Collectie Serra, Mallorca, c/o Pictoright 2022

Te doen
Elke woensdag en zondag is het Atelier CoBrA geopend voor iedereen om creatief aan de slag te gaan. Daarnaast wordt een workshop georganiseerd met de tekenrobot van Wail Kherriazi, leerling in de 2de klas van het Keizer Karel College. Het museum nodigt Naja Rasmussen uit voor een lezing en tafelgesprek over machismo in deze tijd. Zij deed onderzoek naar het machismo van Picasso en hoe hij zich verhield tot (zijn) vrouwen en ‘muzes’. Rasmussen is hoofdconservator bij Kunstmuseum Brandts in Odense, Denemarken.

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt een meertalige en rijk geïllustreerde publicatie die te koop is in de museumwinkel.

Internationale samenwerking
De tentoonstelling De andere Picasso. Terug naar de bron is een internationale samenwerking tussen het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen, Kunstmuseum Moritzburg in Halle (Duitsland), verschillende Spaanse instituten, C2C Proyectos Culturales in Malaga (Spanje) en Expona.

Ontmoet de Denen

vrijdag 27 jan 2023 t/m zondag 14 mei 2023

Deel:

In 2023 is het 75 jaar geleden dat de revolutionaire Cobra-beweging werd opgericht in Parijs. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen viert dit jubileumjaar met een knallend tentoonstellingsprogramma met veel internationale bruiklenen.

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst die tot op de dag van vandaag doorwerkt in kunstopvattingen en kunstuitingen. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om.

Ontmoet de Denen
In januari gaat het jubileumjaar van start met een drieluik van Deense moderne kunst. Drie prachtige tentoonstellingen brengen meer dan 200 werken uit Denemarken bij elkaar in onze museumzalen.

We kussen de aarde
Deense moderne kunst 1934-1948

Meer informatie over de tentoonstelling

De Deense kunstenaars die in 1948 Cobra begonnen, hadden veel invloed op de veel jongere Nederlandse en Belgische Cobra-leden. Centraal staan ontwikkelingen in de Deense moderne kunst uit de jaren 30 en 40 met belangrijke thema’s als seksuele vrijheid, politiek, provocatie, experiment en spontaniteit, die later zo’n grote invloed op Cobra zouden hebben. Voor het eerst buiten Denemarken brengt deze tentoonstelling een groot overzicht van topstukken van zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars.

Je est un autre
Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba

Meer informatie over tentoonstelling

Speciale aandacht is er voor het oeuvre van het interraciale kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken, zij het aan de zijlijn. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

Becoming Ovartaci

Meer informatie over tentoonstelling

Het intrigerende werk van Ovartaci vormt het laatste deel van het drieluik. Ovartaci – geboren als Louis Marcussen – bracht het grootste gedeelte van haar leven door in een psychiatrisch ziekenhuis en werd door Deense Cobra-leden bewonderd. De tentoonstelling met schilderijen, tekeningen en sculpturen is een ode aan de verbeelding en inspiratie van deze Deense kunstenaar die in 1985 op 91-jarige leeftijd overleed. Ovartaci was de ontdekking van de Biënnale van Venetië in 2022.

Visies uit Oekraïne

donderdag 29 sep 2022 t/m woensdag 4 jan 2023

Deel:

Locatie: Cobra Café 
Gratis toegankelijk: dinsdag t/m zondag tussen 10.00 en 17.00 uur 

In samenwerking met Dzherelo, de Oekraïense School in Amstelveen, organiseert het Cobra Museum voor Moderne Kunst een expositie van affiches, gemaakt door Oekraïense illustratoren. De posters zijn afkomstig van het Oekraïense collectief Pictoric, waarin een brede groep kunstenaars, van grafisch ontwerpers tot beroemde kinderboekenillustratoren uit Oekraïne, hun krachten bundelen. Sinds het begin van de oorlog geven zij met hun illustraties commentaar op de situatie in hun land, maar tonen zij ook de trots, kracht en hoop van de Oekraïners. Van 29 september t/m 20 december is een selectie van deze beelden te zien in het Cobra Café.  

Oekraïense School & het Cobra Museum
Het Cobra Museum en de Oekraïense school Dzherelo slaan met deze expositie de handen ineen om de actualiteit in Oekraïne, gezien door de ogen van Oekraïners zelf, in Amstelveen te kunnen tonen. De Oekraïense School Dzherelo (Bron), gevestigd aan de Doctor Schaepmanlaan, is al jarenlang de ontmoetingsplek voor de Oekraïense gemeenschap in Amstelveen, Amsterdam en de regio. Op zondag leren kinderen over de Oekraïense taal en cultuur, waarbij ook kunst een belangrijk onderdeel vormt. Sinds het begin van de oorlog en de komst van Oekraïense vluchtelingen naar Nederland, is het belang van Dzherelo alleen maar toegenomen.  

Pictoric
De affiches van het Oekraïense illustratorencollectief Pictoric werden al op verschillende plekken ter wereld te getoond; in New York, Ottawa, Parijs, Florence en Utrecht en in musea, bibliotheken of juist op straat. De illustratoren werken deels vanuit Oekraïne, maar verschillende van hen zijn gevlucht en werken momenteel vanuit andere landen. Vanaf de oprichting in 2014 laten de illustratoren van Pictoric zich inspireren door de hedendaagse Oekraïense cultuur en het dagelijks leven. Het collectief nam al deel aan vele nationale en internationale projecten.  

Posters te koop 
Het is mogelijk om een poster uit deze expositie aan te schaffen voor € 30,- per stuk. Neem voor meer informatie en bestellingen contact op met Marina Starik van Dzherelo: marina.starik@gmail.com. De posters worden thuisgestuurd. De opbrengst zal gelijk verdeeld worden over Pictoric, Dzherelo and Stichting Oekraïners in Nederland.

The biggest damage Ukraine gets from air and missile strikes of russian army. Only with the support of Europe, it is possible to protect the Ukrainian sky and save hundreds of innocent lives.

Cobra 75: Grenzeloos en vrij

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Deel:

De tentoonstelling Grenzeloos en vrij. Van Appel tot Basquiat vormt het hoogtepunt van het jubileumjaar waarin we de 75e verjaardag van de internationale Cobra-beweging (1948 – 1951) vieren! Een must-see voor iedereen die geïnteresseerd is in moderne kunst en een unieke kans om deze revolutionaire en inspirerende werken van dichtbij te bekijken.

Bereid je bezoek voor met de Cobra 75 podcastserie. Luister hier!

Ontdek verrassende combinaties in deze tentoonstelling met 120 kunstwerken van onder meer Klee, Picasso, Appel, Van Gogh, Constant, Miró, Ferlov, Beckmann, Alechinsky, Pollock, De Kooning, Basquiat, Corneille, Van der Gaag, Brown, Schwitters en Munch. En vele andere bekende en minder bekende kunstenaars.

Grenzeloos en vrij toont de Cobra-kunst in relatie tot voorlopers, tijdgenoten en hedendaagse kunstenaars. Bijzondere, indrukwekkende en soms verfijnde werken laten zien hoe de creatieve energie en vrijheid van de Cobra-beweging nog steeds een inspiratiebron zijn voor kunstenaars van vandaag. Door de kunstwerken naast of dichtbij elkaar te plaatsen ontstaan nieuwe dwarsverbanden en perspectieven.

Zaaloverzicht | Gallery view Grenzeloos en vrij, foto: Peter Tijhuis

Cobra-kunstenaars zoals Appel, Constant, Alechinsky, Corneille, Jorn, Götz, Van der Gaag, worden samen getoond met voorlopers zoals Van Gogh, Picasso, Beckmann, Schwitters, Klee, Miró, Munch. Daarnaast zijn werken te zien van tijdgenoten zoals Pollock, Katzuo Shiraga, Dubuffet en Willem de Kooning en opvolgers zoals Baselitz, A.R. Penck, Martha Jungwirth, Jean-Michel Basquiat, Tal R, Cecily Brown en Eva Räder.

Zaaloverzicht | Gallery view Grenzeloos en vrij, foto: Peter Tijhuis

Vrouwen
Speciale aandacht is er in de tentoonstelling voor het werk van een groep vrouwelijke kunstenaars zoals Lotti van der Gaag, Ferdi, Jacqueline de Jong, Frieda Hunziker, Dora Tuynman tot Judit Reigl, Cecily Brown en Tanja Ritterbex. Met name voor hen die al in de jaren vijftig en zestig begonnen waren de mogelijkheden om hun werk te kunnen tonen nog gering. In een door mannelijke collega’s gedomineerde kunstwereld was het niet gemakkelijk om door te breken of op gelijke voet te worden behandeld.

Zaaloverzicht | Gallery view Grenzeloos en vrij, foto: Peter Tijhuis

75 jaar Cobra
‘We wilden helemaal opnieuw beginnen, net zoals een kind.’ Met deze uitspraak verwoordde kunstenaar Karel Appel een van de belangrijkste uitgangspunten van de internationale Cobra-beweging (1948-1951). Na een tijd waarin elke expressie was onderdrukt en in de meeste steden de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog nog moesten worden opgeruimd, werden vrijheid en vitaliteit kernbegrippen voor de Cobra-kunstenaars.

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst en waarvan bepaalde aspecten nog steeds doorwerken in kunstopvattingen en kunstuitingen van nu. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om.

Zaaloverzicht | Gallery view Grenzeloos en vrij, foto: Peter Tijhuis

Gastconservator
De tentoonstelling Grenzeloos en vrij is samengesteld door gastconservator Maarten Bertheux. Hij heeft meerdere tentoonstellingen met Cobra-kunstenaars gemaakt en is vertrouwd met de collectie van het Cobra Museum. Bertheux was voorheen als conservator verbonden aan het Museum Boijmans Van Beuningen en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Rijk geïllustreerde catalogus
Speciaal voor deze bijzondere viering is een tweetalige catalogus uitgegeven in samenwerking met Waanders Uitgevers. Het boek is voor €29,95 verkrijgbaar in de museumshop. De catalogus bevat bijdragen van kunstcritica en auteur Joke de Wolf, gastconservator Maarten Bertheux en oud-directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rudi Fuchs.

Podcast, Cobra Pakt Uit!, en meer
Er verschijnt een podcast serie waarin verschillende kunstliefhebbers waaronder Jeroen Krabbé anekdotisch vertellen over hun band met Cobra kunst. In de Cobra Pakt Uit!-weekenden (aan het einde van elke maand) staan er bijzondere activiteiten op het programma. Zo geeft jazzmuzikant Michael Varekamp op zondag 27 augustus een muzikale lezing, waarin ook de belangrijke rol die de jazzmuziek speelde in de Cobra beweging naar voren komt.

Kosmogonie

vrijdag 7 okt 2022 t/m zondag 8 jan 2023

Deel:

Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie

Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.

Kosmogonie
Emo de Medeiros, Surtenture #4 (… and the Dreams of Thunder Permeate the String of Inflections), 2015, Zinsou Collection, courtesy of the artist c/o Pictoright 2022

De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.

Rotimi Fani-Kayode, Untitled, 1987-1988 (Serie Bodies of Experience), Zinsou Collection, courtesy Autograph, London © Rotimi Fani-Kayode

Bruisende kunstscene
Eerder was de tentoonstelling te zien in Montpellier. Het Cobra Museum verwelkomt deze schatkist aan hedendaagse kunst, zodat ook het Nederlandse publiek de kans krijgt om in aanraking te komen met de creativiteit van het Afrikaanse continent. We volgen het voorbeeld van Cobra kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse culturen en hopen daarmee bewustzijn te creëren voor het bestaan van een bruisende hedendaagse kunstscene.

Samuel Fosso, The Liberated American Woman of the 1970s [De bevrijde Amerikaanse vrouw uit de jaren 70], 1997 (Serie Tati), Zinsou Collection, courtesy JM. Patras / Paris / ©Samuel Fosso
Zanele Muholi, Mizuzu Parkttown JHB, 2019, Zinsou Collection, courtesy Galerie Carole Kvasnevski & Muholi Productions © Zanele Muholi

Met dank aan
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door de Fondation Zinsou. We bedanken in het bijzonder onze steungevers gemeente Amstelveen, VriendenLoterij, Trebbe, BPD, Rabobank en de Cobra Business Club.

Kijk hier voor een overzicht van de activiteiten die we organiseren bij Kosmogonie

Corneille 100

zondag 3 jul 2022 t/m zondag 15 jan 2023

Deel:

Corneilles 100-ste geboortedag wordt op 3 juli 2022 in het Cobra Museum gevierd met een feestelijke collectiepresentatie.
Hij startte zijn kunstenaarschap zoekend, kijkend naar andere kunstenaars en geïnspireerd door de natuur en mensen om hem heen.

Corneille, Fete Nocturne, 1950, langdurige bruikleen particuliere collectie, c/o Pictoright 2022

Tijdens de wederopbouw lag de focus van Corneille en zijn mede-Cobrakunstenaars op het bevrijden van de kunst. Het was tijd voor nieuwe onderwerpen, nieuwe materialen en een nieuwe wijze van schilderen. Corneille schilderde spontaan en improviserend waarbij getekende lijnen uitgroeiden tot vormen en figuren. Hij creëerde een optimistische utopische wereld bewoont door vrolijke fantasiefiguren.

Een reis naar het Hoggar gebergte in Noord-Afrika vormt een nieuwe bron van inspiratie. Corneille vertaalt het droge, gebarsten landschap naar steeds abstracter wordende doeken met ronde vormen en een krachtig lijnenspel in aardse tonen. Corneille zou vele inspirerende reizen maken, die zich vertaalden naar het doek, maar Afrika zal een blijvende inspiratiebron voor hem zijn.

Eind jaren zestig keerde het verhalende karakter in Corneilles werk terug. Met een poëtische beeldtaal plaatste hij figuratie, zoals vrouw, vogel en hemellichamen in een paradijselijke, kleurrijke wereld. Met behulp van zeefdruktechnieken bereikte hij in de jaren tachtig en negentig talloze Nederlandse huishoudens in de vorm van bekers, pennen, stropdassen, maar ook middels een bewerkte luchtballon en tram. Deze vercommercialisering werd afgekeurd door de kunstwereld. Voor de vele toeschouwers gold het herkenbare en kleurrijke karakter van Corneilles werk echter veelal als een introductie op diezelfde kunstwereld.

De tentoonstelling is te zien t/m 15 januari in het Cobra Museum voor Moderne Kunst.

Verzameld voor Amstelveen – de gemeentelijke kunstcollectie

vrijdag 1 jul 2022 t/m zondag 25 sep 2022

Deel:

In het Cobra Museum voor Moderne Kunst en Museum JAN zijn de kunstschatten van de Gemeente Amstelveen te zien in de tentoonstelling Verzameld voor Amstelveen – de gemeentelijke kunstcollectie. De afgelopen zeventig jaar heeft de gemeente een toonaangevende beeldende kunstcollectie opgebouwd. Deze veelzijdige collectie wordt nu voor het eerst gepresenteerd voor het publiek en is gratis toegankelijk voor alle inwoners van Amstelveen. Deze tentoonstelling was te zien vanaf 1 juli t/m 25 september.

Appel
Karel Appel, Compositie, 1961, Collectie Gemeente Amstelveen

De gemeentelijke kunstcollectie
Rond 1955 begon de gemeente Amstelveen met het verzamelen van beeldende kunst, aanvankelijk zonder gericht aankoopbeleid. De keuze voor bepaalde werken of kunstenaars was sterk afhankelijk van het beschikbare budget en de betrokken bestuurders. De gemeente gaf rechtstreeks opdrachten of kocht bij kunstenaars, galeries en toenmalig expositiecentrum Aemstelle. In de afgelopen zeventig jaar is veel toonaangevende kunst verzameld: dat laten de Amstelveense musea graag zien.

Tentoonstelling in het Cobra Museum voor Moderne Kunst
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst toont een selectie van werken uit de depots van de gemeente Amstelveen. Zowel nationaal bekende als regionaal beminde kunstenaars zijn vertegenwoordigd: van Eugène Brands tot Jaap Egmond en van Melanie Bonajo tot Gerard Schäperkötter. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het kunstbeleid van de gemeente: welke kunst is er door de jaren heen op welke manieren in de collectie gekomen, en wat is de visie voor de toekomst?

Het Cobra Museum laat daarnaast een hedendaagse reflectie op de gemeentelijke kunstcollectie zien. Studio Johannes Verwoerd heeft door middel van augmented reality een digitaal depot gecreëerd waarin je de kunstwerken uit de collectie kunt zien die niet in het museum tentoongesteld zijn.

Tentoonstelling in Museum JAN
Museum JAN toont een keuze uit de zogenoemde Topografische Atlas. Vanaf 1958 geeft de gemeente kunstenaars de opdracht het veranderende landschap in en rondom Amstelveen vast te leggen. Het resultaat: een collectie aquarellen, tekeningen, foto’s en enkele schilderijen. De tentoonstelling in Museum JAN laat daarnaast drie nieuwe werken van hedendaagse kunstenaars zien die op een eigentijdse manier reageren op het Amstelveense landschap.

Het einde van de mensheid als nieuw begin

zondag 20 mrt 2022 t/m zondag 19 jun 2022

Deel:

Vanaf 20 maart presenteert Het Cobra Museum in samenwerking met de Amstelveense Uitgeverij Leporello de tentoonstelling Het einde van de mensheid als nieuw begin. In de Voordrachtszaal zijn dertig aquarellen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Yuriko Fujita Yamaguchi te zien, geschilderd naar aanleiding van een bijzondere collectie mythes van over de hele wereld. Deze oude verhalen, samengebracht door de Amstelveense emeritus-hoogleraar Mineke Schipper, geven elk hun visie op hoe het einde van de wereld eruit zou kunnen zien, maar ook op hoe dit kan leiden tot een nieuw begin. 

Lezing Mineke Schipper
Op zondag 22 mei geeft Mineke Schipper een lezing naar aanleiding van de tentoonstelling. Alle informatie over deze lezing vindt u hier.

Yuriko Fujita Yamaguchi, Oceania Punishment Rescue, 2017.

Het einde en een nieuw begin
Het einde van de mensheid houdt verhalenvertellers al duizenden jaren bezig. Mythes tonen ons hoe mensen op verschillende plekken en door de eeuwen heen, zich het einde van de wereld voorstelden. Yuriko Yamaguchi verbeeldt in haar schilderijen het bekende verhaal van de Zondvloed, maar ook toont zij hoe in een Hindoe-vertelling een brand de hele aarde in vuur en vlam zet, of hoe in een Chinese Han-mythe de hemel rampzalig instort. Sommige verhalen herinneren ons eraan dat de mensheid al eerder is weggevaagd en hoe het leven weer van voren af aan begon. In een Japanse vertelling weten de goden ons Einde juist te voorkomen.

Verschillende werken in de tentoonstelling zijn geïnspireerd op de afschrikwekkende toekomst die ons wacht als wij ons gedrag niet radicaal veranderen. In het licht van de alarmerende vervuiling en opwarming van de aarde, maar ook met de huidige coronapandemie in gedachten, hebben de werken van Yuriko Yamaguchi een dringende boodschap: red onze kwetsbare unieke planeet. Hoog tijd voor een nieuw begin. Nu.

Bijzondere samenwerking
Beeldend kunstenaar Yuriko Yamaguchi en schrijver en emeritus-hoogleraar interculturele literatuurwetenschap Mineke Schipper leerden elkaar kennen in Italië op een residentie voor onderzoekers en kunstenaars. Hier besloten zij hun krachten te bundelen. De mythes over het einde van de wereld die Schipper verzamelde, inspireerden Yamaguchi tot dertig aquarellen. Uitgeverij Leporello bracht hun werk samen in het boek Humanity’s End as a New Beginning.

Yuriko Yamaguchi (Japan 1948) is schilder en beeldhouwer. Haar werk is te zien in verschillende musea en galeries in de VS, Japan en Europa. Ook maakte zij in opdracht werk voor in de openbare ruimte, zoals op Washington Dulles Airport.

Dr. Mineke Schipper heeft academische publicaties, literaire essays en romans op haar naam staan. Een paar veel vertaalde titels zijn Trouw nooit een vrouw met grote voeten, Heuvels van het paradijs en Bloot of bedekt.

De bijzondere samenwerking tussen Yamaguchi en Schipper leidde in 2018 al tot een tentoonstelling in Japan. Ook in de VS en in Leiden werd het werk getoond.