Mijn Cobra-avontuur - Willemijn Stokvis - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Mijn Cobra-avontuur – Willemijn Stokvis

zaterdag 16 sep 2023 t/m zondag 12 nov 2023

Vijftig jaar geleden promoveerde Willemijn Stokvis op de internationale Cobra- beweging. Sindsdien schreef zij talloze publicaties en artikelen over Cobra en stelde zij tentoonstellingen in binnen- en buitenland samen. Het onderzoek naar Cobra was voor Stokvis één groot avontuur en loopt als een rode draad door haar leven.

Stokvis was er als student kunstgeschiedenis al vroeg bij om de Cobra-beweging te bestuderen. In een tijd dat het ongebruikelijk was om eigentijdse kunst te onderzoeken, baande zij zich een weg in de kring van Cobra-kunstenaars en kwam met nieuwe en unieke inzichten. Stokvis leverde hiermee een zeer grote bijdrage aan de kennis over en waardering voor deze groep kunstenaars.

De tentoonstelling toont een selectie van de vele publicaties en artikelen die Stokvis schreef of die verschenen naar aanleiding van haar onderzoek. Ook is uit haar eigen archief een bijzondere verzameling persoonlijke brieven te zien, die een uniek inzicht geven in het leven en werk van verschillende Cobra-kunstenaars en vele anderen met wie zij uitgebreide correspondentie onderhield.

onder: v.l.n.r. Karel Appel, Rob Sneeps, Rik Fernhout en Willemijn Stokvis 1990 Gemeente Museum Den Haag.
foto Nico Koster.