Diana Blok - I challenge you to love me - Museum Cobra

Diana Blok – I challenge you to love me

vrijdag 31 mei 2024 t/m zondag 29 sep 2024

De tentoonstelling I challenge you to love me toont een overzicht van het werk van de fotografe en kunstenares Diana Blok (Uruguay, 1952). Blok werd geboren in Montevideo en woonde in Colombia en Guatemala. Ze studeerde sociologie in Mexico City. In 1974 emigreerde ze naar Amsterdam en ontwikkelde zich tot een zeer succesvolle fotografe en kunstenares. Met haar werk onderzoekt Diana onderwerpen als identiteit, gender, seksuele diversiteit en cultuur. De tentoonstelling is te zien van 31 mei t/m 29 september 2024.

Over Diana Blok
Geboren in Montevideo (Uruguay, 1952) met een Nederlandse vader en een Argentijnse moeder, groeit Blok op in verschillende Latijns-Amerikaanse landen. In de jaren zeventig vestigt zij zich in Amsterdam. Daar begint de ontdekkingsreis naar haar identiteit. Als autodidact portretfotograaf richt ze eerst de blik op zichzelf, visualiseert mythes en dromen en legt vormen van verwantschap tussen mensen vast. Blok herkent haar eigen verhaal in dat van anderen. In landen waar slechts één seksuele norm geldt en elk ander gedrag wordt onderdrukt, maakt ze indringende portretten. Zij richt zich vooral op het portretteren van personen voor wie gender, (culturele) identiteit en seksuele voorkeuren niet vastomlijnd zijn. In zekere zin zijn al haar projecten ingebed in vormen van samenwerking. Samenwerkingen met andere kunstenaars, met schrijvers, met acteurs en vooral: met de geportretteerden.

Zelfportret, 1982, Diana Blok

Audiofragmenten
In de tentoonstelling zijn bij diverse werken audiofragmenten te beluisteren. In deze 8 fragmenten vertelt Diana Blok vanuit haar atelier in welke verhalen er
achter de foto’s schuilgaan. Ieder audiofragment blikt terug op een foto uit een bepaalde periode of project.

1. Self-portrait with Flor
2. Mother and sons