Cobra Kindermuseum #1: Flora Fantastica - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Cobra Kindermuseum #1: Flora Fantastica

zondag 17 sep 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Deze unieke tentoonstelling laat zien hoe de werken van de Cobra-kunstenaars, kinderen van tegenwoordig nog steeds inspireren. Een viering van de grenzeloze verbeelding!
De 28 deelnemende kinderen lieten zich inspireren door een beeld uit de tentoonstelling Grenzeloos en vrij. De begeleidende kunstenaars, Annet Breure en Julia dos Santos Baptista, stelden hen prikkelende vragen die hun fantasie aanwakkerde. Daarna bedachten de kinderen een vervolg op het verhaal van dit beeld en en maakten hiervan een eigen interpretatie. Ze kregen telkens een nieuwe beeldende techniek aangereikt en ze leerden woorden te geven aan wat ze maakten en hun ideeën daarover.

De begeleidende kunstenaars luisterden naar hun verhalen en maakten daarmee een prachtige audiotour bij deze tentoonstelling.

Cobra Kindermuseum
Dit is de eerste editie van het Cobra Kindermuseum. De stemmen van deze kinderen verdienen een podium, het zijn stemmen die in relatie tot het duiden van kunst minder vaak gehoord worden. Daarom biedt het museum via het Cobra Kindermuseum, kinderen in de basisschoolleeftijd de kans om ook eens het kunstzinnige podium te pakken. Via een intensieve, in dit geval, 4-daagse workshop, worden de kinderen meegenomen in een creatief maakproces dat uitmondt in een heuse tentoonstelling met een eigen audiotour.

Het Cobra Kindermuseum is een plek waar kinderen inspraak krijgen in wat er in een museum te zien en te beleven is. Hun eigen plek om dat te realiseren. De kinderen maken kennis met het Cobra Museum, het Cobra gedachtengoed, het ontwerpproces van hun eigen museum en uiteindelijk de creatieve uitvoering ervan in de vorm van bijvoorbeeld een heuse expositie op een plek in het museum. Het Cobra Kindermuseum wordt opgebouwd, feestelijk geopend en de kinderen verzorgen zelf een rondleiding door hun eigen museum of spreken zelf een audiotour in.

Deze eerste editie van het Cobra Kindermuseum: Flora Fantastica is ontwikkeld en begeleid door kunstenares en beeldend docent Julia dos Santos Baptista en Annet Breure, verhalenverzamelaar en -verteller. Zie voor meer informatie www.plantenverhalen.nl/florafantastica

Tijdelijk gesloten
Op onderstaande tijden is de tentoonstellingszaal gesloten wegens een bedrijfsverhuring:
21 september 14.00 -17.00
22 september 13.30 – 16.00
23 september 14.00 – 17.00
26 september 10.00 – 14.00
28 september gehele dag
5 oktober 14.00 – 17.00
Komt u speciaal voor deze tentoonstelling naar het museum? Check dan van tevoren eerst even of de zaal open is via 020 5475031