Cobra 75: Grenzeloos en vrij - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Cobra 75: Grenzeloos en vrij

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

De tentoonstelling Grenzeloos en vrij. Van Appel tot Basquiat vormt het hoogtepunt van het jubileumjaar waarin we de 75e verjaardag van de internationale Cobra-beweging (1948 – 1951) vieren! Een must-see voor iedereen die geïnteresseerd is in moderne kunst en een unieke kans om deze revolutionaire en inspirerende werken van dichtbij te bekijken.

Bereid je bezoek voor met de Cobra 75 podcastserie. Luister hier!

Ontdek verrassende combinaties in deze tentoonstelling met 120 kunstwerken van onder meer Klee, Picasso, Appel, Van Gogh, Constant, Miró, Ferlov, Beckmann, Alechinsky, Pollock, De Kooning, Basquiat, Corneille, Van der Gaag, Brown, Schwitters en Munch. En vele andere bekende en minder bekende kunstenaars.

Grenzeloos en vrij toont de Cobra-kunst in relatie tot voorlopers, tijdgenoten en hedendaagse kunstenaars. Bijzondere, indrukwekkende en soms verfijnde werken laten zien hoe de creatieve energie en vrijheid van de Cobra-beweging nog steeds een inspiratiebron zijn voor kunstenaars van vandaag. Door de kunstwerken naast of dichtbij elkaar te plaatsen ontstaan nieuwe dwarsverbanden en perspectieven.

Zaaloverzicht | Gallery view Grenzeloos en vrij, foto: Peter Tijhuis

Cobra-kunstenaars zoals Appel, Constant, Alechinsky, Corneille, Jorn, Götz, Van der Gaag, worden samen getoond met voorlopers zoals Van Gogh, Picasso, Beckmann, Schwitters, Klee, Miró, Munch. Daarnaast zijn werken te zien van tijdgenoten zoals Pollock, Katzuo Shiraga, Dubuffet en Willem de Kooning en opvolgers zoals Baselitz, A.R. Penck, Martha Jungwirth, Jean-Michel Basquiat, Tal R, Cecily Brown en Eva Räder.

Vrouwen
Speciale aandacht is er in de tentoonstelling voor het werk van een groep vrouwelijke kunstenaars zoals Lotti van der Gaag, Ferdi, Jacqueline de Jong, Frieda Hunziker, Dora Tuynman tot Judit Reigl, Cecily Brown en Tanja Ritterbex. Met name voor hen die al in de jaren vijftig en zestig begonnen waren de mogelijkheden om hun werk te kunnen tonen nog gering. In een door mannelijke collega’s gedomineerde kunstwereld was het niet gemakkelijk om door te breken of op gelijke voet te worden behandeld.

75 jaar Cobra
‘We wilden helemaal opnieuw beginnen, net zoals een kind.’ Met deze uitspraak verwoordde kunstenaar Karel Appel een van de belangrijkste uitgangspunten van de internationale Cobra-beweging (1948-1951). Na een tijd waarin elke expressie was onderdrukt en in de meeste steden de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog nog moesten worden opgeruimd, werden vrijheid en vitaliteit kernbegrippen voor de Cobra-kunstenaars.

Cobra was een internationale beweging van jonge, vooruitstrevende kunstenaars. In de jaren na de Tweede Wereldoorlog veroorzaakten zij een revolutie: een doorbraak in de moderne kunst en waarvan bepaalde aspecten nog steeds doorwerken in kunstopvattingen en kunstuitingen van nu. De beweging werd officieel opgericht op 8 november 1948 in Parijs. De naam Cobra is een samenstelling van: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De hoofdsteden waar de oprichters van deze kunstenaarsgroep vandaan kwamen. Jorn uit Denemarken, Dotremont en Noiret uit België, Appel, Corneille en Constant uit Nederland. Later sloten er meer kunstenaars aan en samen gooiden ze het roer helemaal om.

Gastconservator
De tentoonstelling Grenzeloos en vrij is samengesteld door gastconservator Maarten Bertheux. Hij heeft meerdere tentoonstellingen met Cobra-kunstenaars gemaakt en is vertrouwd met de collectie van het Cobra Museum. Bertheux was voorheen als conservator verbonden aan het Museum Boijmans Van Beuningen en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Rijk geïllustreerde catalogus
Speciaal voor deze bijzondere viering is een tweetalige catalogus uitgegeven in samenwerking met Waanders Uitgevers. Het boek is voor €29,95 verkrijgbaar in de museumshop. De catalogus bevat bijdragen van kunstcritica en auteur Joke de Wolf, gastconservator Maarten Bertheux en oud-directeur Stedelijk Museum Amsterdam Rudi Fuchs.

Podcast, Cobra Pakt Uit!, en meer
Er verschijnt een podcast serie waarin verschillende kunstliefhebbers waaronder Jeroen Krabbé anekdotisch vertellen over hun band met Cobra kunst. In de Cobra Pakt Uit!-weekenden (aan het einde van elke maand) staan er bijzondere activiteiten op het programma. Zo geeft jazzmuzikant Michael Varekamp op zondag 27 augustus een muzikale lezing, waarin ook de belangrijke rol die de jazzmuziek speelde in de Cobra beweging naar voren komt.