Alle kinderen kunstenaar met Jeroen Krabbé - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Alle kinderen kunstenaar met Jeroen Krabbé

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Jeroen Krabbé en Annefie van Itterzon tonen kindertekeningen in Cobra Museum. Deze tentoonstelling past naadloos in de zomertentoonstellingen Grenzeloos en vrij en De andere Picasso die tegelijk te zien zijn in het Cobra Museum.

In de zomervakantie (tot en met 30 september) trakteert het museum ter ere van het 75-jarig bestaan van de Cobra-beweging: u ontvangt voor uw toeslag een voucher die u kan besteden in museumwinkel of café. Voor het bijzondere zomerprogramma geldt, voor bijna alle bezoekers, een toeslag van 10 euro.

Luister hier de podcast aflevering met Jeroen Krabbé. Als klein kind bezocht hij de Cobra tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Hij vertelt waarom dit grote indruk op hem maakte.

Kindertekening Jeroen Krabbé (11 jaar), Chagall Vis, 1956

Acteur, schilder en kunstprogrammamaker Jeroen Krabbé heeft samen met Annefie van Itterzon 40 kindertekeningen geselecteerd die een prachtig beeld geven van hoe kinderen wereldwijd tekenen. Daar worden 2 van zijn eigen kindertekeningen aan toegevoegd. Deze selectie is afkomstig uit een collectie van ruim 900 tekeningen die zijn verzameld tussen 1983 en 2021 door kunstpedagoog Annefie van Itterzon. Vorig jaar schonk Van Itterzon deze unieke collectie aan de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE).

Het onbevangen kind
Deze tentoonstelling biedt niet alleen een fascinerend inzicht in de wereldwijde tekenkunst van kinderen, maar is ook een eerbetoon aan hun onbevangenheid en spontaniteit. Kinderen zijn niet bezig met perspectief en vorm, waardoor hun tekeningen direct, origineel en puur zijn. Kunstenaars als Picasso, Klee, Kandinsky en de Cobra-kunstenaars zagen kindertekeningen dan ook als een inspiratiebron. Het is fantastisch dat deze kunst nu eindelijk de aandacht krijgt die het verdient.

Toverfee valt coronavirus aan, Whanzi (5 jaar), 2020

Zelf aan de slag
Kinderen kunnen op woensdag en zondag ook hun eigen tekeningen maken in Atelier CoBrA. Deze tekeningen vormen samen een enorm collage-kunstwerk dat tijdens de hele tentoonstelling blijft groeien en voor alle bezoekers in het museum te zien is. Het is geweldig om te zien hoe kinderen hun creativiteit kunnen uiten en met hun eigen kunstwerk bijdragen aan deze tentoonstelling.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Rijkscollectie Rijksdienst Cultureel Erfgoed.

Activiteit/workshop
28 t/m 31 aug: creatieve cursus voor kinderen