Tentoonstellingen Archive - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Verwoorden-Verklanken-Verbeelden-Verwerken

zaterdag 22 okt 2022 t/m zondag 8 jan 2023

Deel:

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst en Stichting Kanker in Beeld slaan de handen ineen en presenteren samen de expositie Verwoorden-Verklanken-Verbeelden-Verwerken in het museum. Deze zal te zien zijn van 22 oktober t/m 8 januari in onze Voordrachtzaal.

Binnen deze expositie vind je werken van personen die geconfronteerd zijn met kanker met daarbij een persoonlijke toelichting. Deze werken zijn niet alleen interessant voor mensen die zelf te maken hebben met kanker, maar iedereen zal de kracht, schoonheid en intimiteit kunnen waarderen. Het ging bij de selectie in ieder geval niet om ‘gelikte’ beelden, maar om werken die spreken en je raken. En dat doen ze. Stuk voor stuk.

De getoonde werken zijn gemaakt in de Beelden voor je Leven ateliers van Stichting Kanker in Beeld in Nederland. Kanker heeft niet alleen grote impact op het lichaam, maar ook op de geest. De diagnose kanker zet voor de patiënt en diens naasten de wereld op zijn kop. Gevoelens van woede, verdriet, angst en hoop wisselen elkaar in snel tempo af. In een Beelden voor je Leven atelier ervaren mensen dat zij niet alleen met woorden hun gevoelens en gedachten kunnen verbeelden, maar ook door creatief bezig te zijn. Het gaat niet om ‘kunst maken’, maar om uitdrukking te geven aan wat er van binnen speelt, precies zoals je je op dat moment voelt.

Stichting Kanker in Beeld ontwikkelt, faciliteert en financiert creatieve en beeldende initiatieven waarbij de verwerking van kanker centraal staat. In 2022 bestaat de stichting 25 jaar. De activiteiten zijn gericht op (ex-)kankerpatiënten en hun naasten. Creatieve expressie is een aanvullende ondersteuning op reguliere behandeling en psychosociale nazorg en levert daarmee een positieve bijdrage aan de kwaliteit van leven. Zie voor meer informatie ook www.kankerinbeeld.nl.

Anton Corbijn – MOØDe

vrijdag 20 okt 2023 t/m zondag 28 jan 2024

Deel:

20 oktober 2023 – 28 januari 2024Fotograaf en filmmaker Anton Corbijn presenteert in MOØDe foto’s uit zijn omvangrijke oeuvre waarin hij de cross-over verkent tussen fotografie en de modewereld. Hierbij omarmt Corbijn de termen ‘mood’ en ‘mode’ in de meest ruime zin. De tentoonstelling, eerder te zien in België, bevat rond de tweehonderd foto’s, waaronder de inmiddels iconische portretten die Corbijn maakte van Kate Moss, Tom Waits, Alexander McQueen en Naomi Campbell.

SUPREME new york 2017 ©anton corbijn

Picasso – Terug naar de bron

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 17 sep 2023

Deel:

Het jaar 2023 markeert ook de 50ste sterfdag van een van de beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw en daar wordt in Frankrijk en Spanje groots bij stil gestaan. Ook het Cobra Museum besteedt er met deze tentoonstelling aandacht aan.

Pablo Picasso, Gezicht met groene neus, 1968 met dank aan Expona

In zijn carrière gaat Picasso telkens terug naar zijn kindertijd en zijn culturele achtergrond, waarin dans en theater een grote rol spelen. Daarnaast was hij een inspiratiebron voor veel Cobra-kunstenaars. “Elk kind is een kunstenaar” is een van zijn bekendste uitspraken. Deze zorgvuldige selectie toont de hand van de meester waarin het experiment niet wordt geschuwd in tekeningen, keramiek en etsen.

Deense modernen

vrijdag 27 jan 2023 t/m zondag 14 mei 2023

Deel:

Het jubileumjaar van Cobra 75 gaat van start met een drieluik van Deense moderne kunst.

Egill Jacobsen, Rød maske, 1943, olieverf op doek, 85 x 65 cm, collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, c/o Pictoright 2022

We kussen de aarde
Deense moderne kunst 1934-1948
Tentoonstelling27 januari – 14 mei 2023

Het jubileumjaar van Cobra 75 gaat van start met een drieluik van Deense moderne kunst. De Deense kunstenaars die in 1948 Cobra begonnen, hadden veel invloed op de veel jongere Nederlandse en Belgische Cobra-leden. Centraal staan ontwikkelingen in de Deense moderne kunst uit de jaren 30 en 40 met belangrijke thema’s als seksuele vrijheid, politiek, provocatie, experiment en spontaniteit, die later zo’n grote invloed op Cobra zouden hebben. Voor het eerst buiten Denemarken brengt deze tentoonstelling een groot overzicht van topstukken van zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars.

Sonja Ferlov & Ernest MancobaTentoonstelling27 januari – 14 mei 2023Aansluitend volgt een presentatie over het kunstenaarskoppel Sonja Ferlov (Denemarken) en Ernest Mancoba (Zuid-Afrika). Beiden waren betrokken bij de oprichting van de Cobra-beweging in Denemarken. Hun interraciale relatie was uniek in die tijd. Zij hadden ieder hun eigen internationale kunstenaarspraktijk. In 2019 presenteerde Centre Pompidou twee grote retrospectieven van hun oeuvre, in Amstelveen is een selectie te zien.

Ovartaci, Den kinesiske formel

Ovartaci
De hoofdpatiënt
Tentoonstelling27 januari – 14 mei 2023Het intrigerende werk van Ovartaci vormt het laatste deel van het Deense drieluik. Ovartaci – geboren als Louis Marcussen – bracht het grootste gedeelte van haar leven door in een psychiatrisch ziekenhuis. Transformatie is het centrale thema in haar leven en werk. Ovartaci is de ontdekking van de Biënnale van 2022 in Venetië. De tentoonstelling met schilderijen, tekeningen en sculpturen is een ode aan de verbeelding en inspiratie van deze Deense kunstenaar die in 1985 op 91-jarige leeftijd overleed.

Visies uit Oekraïne

donderdag 29 sep 2022 t/m zondag 30 okt 2022

Deel:

Locatie: Cobra Café 
Gratis toegankelijk: dinsdag t/m zondag tussen 10.00 en 17.00 uur 

In samenwerking met Dzherelo, de Oekraïense School in Amstelveen, organiseert het Cobra Museum voor Moderne Kunst een expositie van affiches, gemaakt door Oekraïense illustratoren. De posters zijn afkomstig van het Oekraïense collectief Pictoric, waarin een brede groep kunstenaars, van grafisch ontwerpers tot beroemde kinderboekenillustratoren uit Oekraïne, hun krachten bundelen. Sinds het begin van de oorlog geven zij met hun illustraties commentaar op de situatie in hun land, maar tonen zij ook de trots, kracht en hoop van de Oekraïners. Van 29 september t/m 30 oktober is een selectie van deze beelden te zien in het Cobra Café.  

Oekraïense School & het Cobra Museum
Het Cobra Museum en de Oekraïense school Dzherelo slaan met deze expositie de handen ineen om de actualiteit in Oekraïne, gezien door de ogen van Oekraïners zelf, in Amstelveen te kunnen tonen. De Oekraïense School Dzherelo (Bron), gevestigd aan de Doctor Schaepmanlaan, is al jarenlang de ontmoetingsplek voor de Oekraïense gemeenschap in Amstelveen, Amsterdam en de regio. Op zondag leren kinderen over de Oekraïense taal en cultuur, waarbij ook kunst een belangrijk onderdeel vormt. Sinds het begin van de oorlog en de komst van Oekraïense vluchtelingen naar Nederland, is het belang van Dzherelo alleen maar toegenomen.  

Pictoric
De affiches van het Oekraïense illustratorencollectief Pictoric werden al op verschillende plekken ter wereld te getoond; in New York, Ottawa, Parijs, Florence en Utrecht en in musea, bibliotheken of juist op straat. De illustratoren werken deels vanuit Oekraïne, maar verschillende van hen zijn gevlucht en werken momenteel vanuit andere landen. Vanaf de oprichting in 2014 laten de illustratoren van Pictoric zich inspireren door de hedendaagse Oekraïense cultuur en het dagelijks leven. Het collectief nam al deel aan vele nationale en internationale projecten.  

Posters te koop 
Het is mogelijk om een poster uit deze expositie aan te schaffen voor € 30,- per stuk. Neem voor meer informatie en bestellingen contact op met Marina Starik van Dzherelo: marina.starik@gmail.com. De posters worden thuisgestuurd. De opbrengst zal gelijk verdeeld worden over Pictoric, Dzherelo and Stichting Oekraïners in Nederland.

The biggest damage Ukraine gets from air and missile strikes of russian army. Only with the support of Europe, it is possible to protect the Ukrainian sky and save hundreds of innocent lives.

Cobra 75: Grenzeloos en vrij

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Deel:

Tentoonstelling
2 juni – 8 oktober 2023 

In 2023 vormt de 75e verjaardag van de internationale Cobra-beweging (1948 – 1951) de aanleiding voor het Cobra Museum om werk van Appel, Constant, Corneille, Jorn samen met Picasso, Beckmann, Basquiat, Munch tot hedendaagse kunstenaars als Jonathan Meese en Cecily Brown bij elkaar te brengen in Amstelveen. 

Karel Appel, Le Regard, 1950, bruikleen Collectie ABN AMRO ©Pictoright 2022

Het toont de nauwe verwantschap van Cobra met de vrije expressieve werkwijze van kunstenaars door de jaren heen. Zo’n 150 schilderijen, sculpturen, werken op papier, foto’s en keramiek benadrukken het universele karakter van Cobra. Het publiek wordt uitgenodigd om het werk van een groot aantal Cobra-kunstenaars te vergelijken en verbanden te leggen met verwante kunstenaars die vóór, gelijktijdig of daarna werkten. 

Kosmogonie

vrijdag 7 okt 2022 t/m zondag 8 jan 2023

Deel:

Zinsou – een Afrikaanse kunstcollectie

Dit jaar is er in het Cobra Museum een bijzondere focus op kunst uit verschillende delen van Afrika. Daarbij volgen we het voorbeeld van een aantal Cobra-kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse kunst. In het najaar presenteren wij de tentoonstelling Kosmogonie, Zinsou een Afrikaanse kunstcollectie met een selectie van 130 kunstwerken, afkomstig van 37 kunstenaars van verschillende generaties uit het Afrikaanse continent en Frankrijk. Het Cobra Museum vult deze tot de verbeelding sprekende tentoonstelling aan met een origineel activiteitenprogramma.

Kosmogonie
Emo de Medeiros, Surtenture #4 (… and the Dreams of Thunder Permeate the String of Inflections), 2015, Zinsou Collection, courtesy of the artist c/o Pictoright 2022

De Zinsou kunstcollectie, afkomstig uit Benin, is in de woorden van oprichter Marie-Cécile Zinsou ontwikkeld vanuit de wens om “Afrikaanse landen actief betrokken te laten zijn in de totstandkoming van een eigen kunst en dit voor een lokaal publiek te exposeren.” De snelle ontwikkeling hiervan heeft ervoor gezorgd dat de verbeeldingskracht en de bijbehorende kunstuitingen van hedendaags Afrika steeds meer zichtbaarheid krijgen op het wereldtoneel. Deze erkenning heeft ruimte gegeven aan een nieuwe generatie kunstenaars die op innovatieve wijze een synthese weten te vinden tussen traditie en globalisatie. In de tentoonstelling zijn sculpturen, fotografie, schilderijen en installaties te zien. De titel Kosmogonie verwijst naar de leer van de schepping van de kosmos, een concept waarbinnen de verschillende thema’s in de tentoonstelling vallen. Het werk van Cyprien Tokoudogba is hiervan een mooi voorbeeld: zijn schilderijen leggen in een formeel minimalisme de link tussen geschiedenis, traditie, mythologie en gebruiken. Naast gevestigde namen als Frédéric Bruly Bouabré, Romuald Hazoumè en Chéri Samba is er veel aandacht voor jonge kunstenaars, waardoor er een beeld ontstaat van de moderne invloeden die vormend zijn voor de hedendaagse Afrikaanse kunst.

Rotimi Fani-Kayode, Untitled, 1987-1988 (Serie Bodies of Experience), Zinsou Collection, courtesy Autograph, London © Rotimi Fani-Kayode

Bruisende kunstscene
Eerder was de tentoonstelling te zien in Montpellier. Het Cobra Museum verwelkomt deze schatkist aan hedendaagse kunst, zodat ook het Nederlandse publiek de kans krijgt om in aanraking te komen met de creativiteit van het Afrikaanse continent. We volgen het voorbeeld van Cobra kunstenaars in hun fascinatie voor Afrikaanse culturen en hopen daarmee bewustzijn te creëren voor het bestaan van een bruisende hedendaagse kunstscene.

Samuel Fosso, The Liberated American Woman of the 1970s [De bevrijde Amerikaanse vrouw uit de jaren 70], 1997 (Serie Tati), Zinsou Collection, courtesy JM. Patras / Paris / ©Samuel Fosso
Debat i.s.m. De Balie
Ter gelegenheid van de tentoonstelling Kosmogonie slaan het Cobra Museum en De Balie de handen ineen. Deze samenwerking resulteert in twee verschillende programma’s. Op donderdag 6 oktober organiseert het Cobra Museum een tafelgesprek met internationale gasten die meer zullen vertellen over de totstandkoming van de tentoongestelde collectie. En op zaterdag 8 oktober organiseert De Balie een debatavond over de interpretatie van Afrikaanse hedendaagse kunst door het westen. Beide avonden zijn onderdeel van Black Achievement Month.

Zanele Muholi, Mizuzu Parkttown JHB, 2019, Zinsou Collection, courtesy Galerie Carole Kvasnevski & Muholi Productions © Zanele Muholi

Perspreview Kosmogonie – donderdagmiddag 6 oktober 2022
We nodigen schrijvende & draaiende media van harte uit voor de persbezichtiging van 15.00 tot 17.00 uur. Er is gelegenheid om woordvoerders te spreken of op eigen gelegenheid de tentoonstelling te bekijken. Vanaf 17.00 uur start het openingsprogramma in het museum met het tafelgesprek i.s.m. de Balie. Meld u aan voor de persbezichtiging via pers@cobra-museum.nl

Met dank aan
Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door de Fondation Zinsou. We bedanken in het bijzonder onze steungevers gemeente Amstelveen, VriendenLoterij, Trebbe, BPD, Rabobank en de Cobra Business Club.

ACTIVITEITEN

Opening donderdag 6 oktober

Op donderdag 6 oktober is de opening van de tentoonstelling Kosmogonie. De opening bestaat uit twee onderdelen. Van 16.00-18.00 uur is er de mogelijkheid om alvast de tentoonstelling te bezichtigen, inclusief een tafelgesprek i.s.m. De Balie. En van 20.00-23.00 uur is er een exclusieve openingsavond van de tentoonstelling Kosmogonie verzorgt dit collectief een bruisende Afrobeat avond in het museum. Kom dansen in het museum! Klik hier voor meer informatie & kaartverkoop

Stefan van Raay, Matthijs den Hollander

Corneille 100

zondag 3 jul 2022 t/m zondag 20 nov 2022

Deel:

Corneilles 100-ste geboortedag wordt op 3 juli 2022 in het Cobra Museum gevierd met een feestelijke collectiepresentatie.
Hij startte zijn kunstenaarschap zoekend, kijkend naar andere kunstenaars en geïnspireerd door de natuur en mensen om hem heen.

Corneille, Fete Nocturne, 1950, langdurige bruikleen particuliere collectie, c/o Pictoright 2022

Tijdens de wederopbouw lag de focus van Corneille en zijn mede-Cobrakunstenaars op het bevrijden van de kunst. Het was tijd voor nieuwe onderwerpen, nieuwe materialen en een nieuwe wijze van schilderen. Corneille schilderde spontaan en improviserend waarbij getekende lijnen uitgroeiden tot vormen en figuren. Hij creëerde een optimistische utopische wereld bewoont door vrolijke fantasiefiguren.

Een reis naar het Hoggar gebergte in Noord-Afrika vormt een nieuwe bron van inspiratie. Corneille vertaalt het droge, gebarsten landschap naar steeds abstracter wordende doeken met ronde vormen en een krachtig lijnenspel in aardse tonen. Corneille zou vele inspirerende reizen maken, die zich vertaalden naar het doek, maar Afrika zal een blijvende inspiratiebron voor hem zijn.

Eind jaren zestig keerde het verhalende karakter in Corneilles werk terug. Met een poëtische beeldtaal plaatste hij figuratie, zoals vrouw, vogel en hemellichamen in een paradijselijke, kleurrijke wereld. Met behulp van zeefdruktechnieken bereikte hij in de jaren tachtig en negentig talloze Nederlandse huishoudens in de vorm van bekers, pennen, stropdassen, maar ook middels een bewerkte luchtballon en tram. Deze vercommercialisering werd afgekeurd door de kunstwereld. Voor de vele toeschouwers gold het herkenbare en kleurrijke karakter van Corneilles werk echter veelal als een introductie op diezelfde kunstwereld.

De tentoonstelling is te zien t/m 20 november 2022 in het Cobra Museum voor Moderne Kunst.

Verzameld voor Amstelveen – de gemeentelijke kunstcollectie

vrijdag 1 jul 2022 t/m zondag 25 sep 2022

Deel:

In het Cobra Museum voor Moderne Kunst en Museum JAN zijn de kunstschatten van de Gemeente Amstelveen te zien in de tentoonstelling Verzameld voor Amstelveen – de gemeentelijke kunstcollectie. De afgelopen zeventig jaar heeft de gemeente een toonaangevende beeldende kunstcollectie opgebouwd. Deze veelzijdige collectie wordt nu voor het eerst gepresenteerd voor het publiek en is gratis toegankelijk voor alle inwoners van Amstelveen. Deze tentoonstelling is te zien vanaf 1 juli t/m 25 september.

Appel
Karel Appel, Compositie, 1961, Collectie Gemeente Amstelveen

De gemeentelijke kunstcollectie
Rond 1955 begon de gemeente Amstelveen met het verzamelen van beeldende kunst, aanvankelijk zonder gericht aankoopbeleid. De keuze voor bepaalde werken of kunstenaars was sterk afhankelijk van het beschikbare budget en de betrokken bestuurders. De gemeente gaf rechtstreeks opdrachten of kocht bij kunstenaars, galeries en toenmalig expositiecentrum Aemstelle. In de afgelopen zeventig jaar is veel toonaangevende kunst verzameld: dat laten de Amstelveense musea graag zien.

Tentoonstelling in het Cobra Museum voor Moderne Kunst
Het Cobra Museum voor Moderne Kunst toont een selectie van werken uit de depots van de gemeente Amstelveen. Zowel nationaal bekende als regionaal beminde kunstenaars zijn vertegenwoordigd: van Eugène Brands tot Jaap Egmond en van Melanie Bonajo tot Gerard Schäperkötter. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het kunstbeleid van de gemeente: welke kunst is er door de jaren heen op welke manieren in de collectie gekomen, en wat is de visie voor de toekomst?

Het Cobra Museum laat daarnaast een hedendaagse reflectie op de gemeentelijke kunstcollectie zien. Studio Johannes Verwoerd heeft door middel van augmented reality een digitaal depot gecreëerd waarin je de kunstwerken uit de collectie kunt zien die niet in het museum tentoongesteld zijn.

Tentoonstelling in Museum JAN
Museum JAN toont een keuze uit de zogenoemde Topografische Atlas. Vanaf 1958 geeft de gemeente kunstenaars de opdracht het veranderende landschap in en rondom Amstelveen vast te leggen. Het resultaat: een collectie aquarellen, tekeningen, foto’s en enkele schilderijen. De tentoonstelling in Museum JAN laat daarnaast drie nieuwe werken van hedendaagse kunstenaars zien die op een eigentijdse manier reageren op het Amstelveense landschap.

Het einde van de mensheid als nieuw begin

zondag 20 mrt 2022 t/m zondag 19 jun 2022

Deel:

Vanaf 20 maart presenteert Het Cobra Museum in samenwerking met de Amstelveense Uitgeverij Leporello de tentoonstelling Het einde van de mensheid als nieuw begin. In de Voordrachtszaal zijn dertig aquarellen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Yuriko Fujita Yamaguchi te zien, geschilderd naar aanleiding van een bijzondere collectie mythes van over de hele wereld. Deze oude verhalen, samengebracht door de Amstelveense emeritus-hoogleraar Mineke Schipper, geven elk hun visie op hoe het einde van de wereld eruit zou kunnen zien, maar ook op hoe dit kan leiden tot een nieuw begin. 

Lezing Mineke Schipper
Op zondag 22 mei geeft Mineke Schipper een lezing naar aanleiding van de tentoonstelling. Alle informatie over deze lezing vindt u hier.

Yuriko Fujita Yamaguchi, Oceania Punishment Rescue, 2017.

Het einde en een nieuw begin
Het einde van de mensheid houdt verhalenvertellers al duizenden jaren bezig. Mythes tonen ons hoe mensen op verschillende plekken en door de eeuwen heen, zich het einde van de wereld voorstelden. Yuriko Yamaguchi verbeeldt in haar schilderijen het bekende verhaal van de Zondvloed, maar ook toont zij hoe in een Hindoe-vertelling een brand de hele aarde in vuur en vlam zet, of hoe in een Chinese Han-mythe de hemel rampzalig instort. Sommige verhalen herinneren ons eraan dat de mensheid al eerder is weggevaagd en hoe het leven weer van voren af aan begon. In een Japanse vertelling weten de goden ons Einde juist te voorkomen.

Verschillende werken in de tentoonstelling zijn geïnspireerd op de afschrikwekkende toekomst die ons wacht als wij ons gedrag niet radicaal veranderen. In het licht van de alarmerende vervuiling en opwarming van de aarde, maar ook met de huidige coronapandemie in gedachten, hebben de werken van Yuriko Yamaguchi een dringende boodschap: red onze kwetsbare unieke planeet. Hoog tijd voor een nieuw begin. Nu.

Bijzondere samenwerking
Beeldend kunstenaar Yuriko Yamaguchi en schrijver en emeritus-hoogleraar interculturele literatuurwetenschap Mineke Schipper leerden elkaar kennen in Italië op een residentie voor onderzoekers en kunstenaars. Hier besloten zij hun krachten te bundelen. De mythes over het einde van de wereld die Schipper verzamelde, inspireerden Yamaguchi tot dertig aquarellen. Uitgeverij Leporello bracht hun werk samen in het boek Humanity’s End as a New Beginning.

Yuriko Yamaguchi (Japan 1948) is schilder en beeldhouwer. Haar werk is te zien in verschillende musea en galeries in de VS, Japan en Europa. Ook maakte zij in opdracht werk voor in de openbare ruimte, zoals op Washington Dulles Airport.

Dr. Mineke Schipper heeft academische publicaties, literaire essays en romans op haar naam staan. Een paar veel vertaalde titels zijn Trouw nooit een vrouw met grote voeten, Heuvels van het paradijs en Bloot of bedekt.

De bijzondere samenwerking tussen Yamaguchi en Schipper leidde in 2018 al tot een tentoonstelling in Japan. Ook in de VS en in Leiden werd het werk getoond.