Jeroen Krabbé 80 - 8 decennia in beeld - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Jeroen Krabbé 80 – 8 decennia in beeld

Verwacht

VERWACHT NAJAAR 2024

Op 5 december 2024 bereikt de Nederlandse acteur, filmregisseur, documentairemaker, kunstschilder en illustrator Jeroen Krabbé de leeftijd van tachtig jaar. Dat viert het Cobra Museum dit najaar met een presentatie van acht schilderijen, die elk een decennium van zijn leven vertellen. De presentatie wordt omlijst met tekeningen en schilderijen vanaf de prille kunstzinnige ontwikkeling van Krabbé tot het meest recente werk.

Jeroen Krabbé komt uit een kunstenaarsfamilie. Geïnspireerd door zijn grootvader Heinrich Martin Krabbé en vader Maarten Krabbé tekent en schildert hij van jongs af aan en lijkt hij voorbestemd te zijn om in hun voetstappen te treden. Hij kiest echter voor het acteursvak, maar direct na zijn internationale doorbraak in Soldaat van Oranje in 1977, meldt hij zich bij de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Krabbé’s stijl ontwikkelt zich van hyperrealistische minuscule werken via portretten, Pop Art en heftig expressionisme tot kleurrijke landschappen. Ook de verre landen die hij voor zijn werk als acteur bezoekt duiken regelmatig op in zijn oeuvre. Al deze elementen komen samen in de acht schilderijen die licht scheppen op zijn leven en ontwikkeling als mens, acteur en kunstenaar.