Het andere verhaal - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Het andere verhaal

vrijdag 15 apr 2022 t/m zondag 18 sep 2022

Deel:

Het andere verhaal 
Kunst uit het Marokkaanse modernisme

In de zomer van 2022 vult gastconservator Abdelkader Benali (1975) het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen met Marokkaanse kunst. Voor het eerst in Nederland worden meer dan 50 Marokkaanse kunstenaars bij elkaar gebracht om een beeld te geven van de ontwikkeling van de Marokkaanse moderne kunst vanaf de onafhankelijkheid in 1956 tot nu. Met o.m.: Nour-Eddine Jarram (1956), Khalil Nemmaoui (1967) en Wafae Ahalouch el Keriasti (1978).

BEREID U THUIS VOOR MET DEZE VIDEO VAN DE OPENING MET TAFELGASTEN

De onafhankelijkheid in 1956 markeert het ontstaan van de Marokkaanse moderne kunst. Een vernieuwd zelfbewustzijn bij Marokkaanse kunstenaars komt tot leven. Inmiddels is een nieuwe jonge en opwindende generatie kunstenaars opgestaan op het internationale toneel. De passie van Abdelkader Benali voor beeldende kunst, maar ook voor het verhaal over ‘het andere Marokko’ is te zien in het Cobra Museum. Benali neemt de bezoeker mee op reis in zijn persoonlijke observaties. Rondom thema’s als dekolonisatie, spiritualiteit, gender en migratie worden een tachtigtal werken bijeengebracht in de museumzalen.

Wederzijdse invloeden
Marokko bood kunstenaars als Matisse en Delacroix inspiratie in hun kunstenaarspraktijk en de Marokkaanse invloeden zijn overduidelijk terug te zien in hun oeuvre. In de zoektocht naar nieuwe vormen werden Marokkaanse kunstenaars op hun beurt weer geïnspireerd door onder meer de Bauhaus beweging in West-Europa en de Popart in de Verenigde Staten.

Khalil Nemmaoui, Courtesy of Khalil Nemmaoui

Van toen tot nu
Het Djema-el-Fna, het wereldberoemde plein van Marrakesh, was van oudsher het domein van de verhalenvertellers. Aan dit plein organiseerden in 1969 een groep jonge kunstenaars uit Casablanca de eerste openluchtexpositie als protest tegen het gefossiliseerde museale systeem. De Marokkaanse moderne kunstenaars wilden dicht bij de Marokkaan staan, hun verhalen vertellen. Ook bij de jonge generatie zien we de uitwerking van dit verlangen om verhalen te vertellen over grote thema’s als migratie, seksualiteit en spiritualiteit en daarbij schromen zij niet om taboes aan de kaak te stellen. Of deze jonge generatie nu de kunstacademie heeft doorlopen of autodidact is, men vindt instinctief zijn weg naar de oude vormen, de nieuwe vormen van deze en komende tijd.De start van de moderne beweging in Marokko is nauw verbonden met het literaire magazine Souffles, waarin de kunstenaars werden geïntroduceerd. Er is een duidelijke gedachte dat de kunstbeweging meer is dan alleen maar beeldende kunst, maar ook andere disciplines zoals poëzie en vormgeving.

Viering en bezinning
Rondom deze tentoonstelling besteedt het Cobra Museum niet enkel aandacht aan Marokkaanse moderne kunst; ook andere kunstvormen komen aanbod. In samenwerking met verschillende culturele partners uit Amstelveen en de Metropoolregio Amsterdam belicht het museum kunstvormen als dans, theater, muziek, poëzie, film, Urban Culture, design en mode. Tijdens de Ramadan in april 2022 heeft het museum ook een iftar verzorgd, de maaltijd die gedurende de vastenmaand door moslims direct na zonsondergang wordt genuttigd. Verschillende partijen worden uitgenodigd om invulling te geven aan hun kritische, sfeervolle of vrolijke viering van de Marokkaanse kunst en cultuur.

Gratis audiotour
Ontdek het verhaal achter het kunstwerk met onze audiotour.
Literaire publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een nieuw boek van Abdelkader Benali bij uitgeverij De Arbeiderspers die een verhalende vertelling geeft over zijn onderzoek naar 75 jaar Marokkaanse moderne kunst. Het boek is een persoonlijke beschouwing van Benali over de thema’s en zijn observaties.
Over Abdelkader Benali
Abdelkader Benali (1975) werd geboren in Marokko. Hij is nu een van de bekendste schrijvers in Nederland. Zijn werk, dat internationaal wordt uitgegeven, werd in 2010 bekroond met de E. du Perronprijs, en in 2020 met de prestigieuze Gouden Ganzenveer. In een van zijn romans duikt hij in de geschiedenis van het verblijf van Matisse in Tanger. Abdelkader Benali laat zich inspireren door de verbeeldingskracht van Marokkaanse kunstenaars en verzamelt zelf ook werk. Naast schrijver is Benali programmamaker, historicus, spreker en gastconservator. Zijn eerste contact met Marokkaanse kunst was in de familie, thuis, toen zijn moeder tijdens het schoonmaken haar Riffijnse izren-liederen zong, liederen die hem exotisch, mysterieus in de oren klonken, de opeengestapelde beelden die ze opriepen over “mijn hoofd dat dobbert in de zee, geen visser die het vangen kan”, wierpen bij hem een surrealistisch beeld op.

Marokko en Cobra
Het ontstaan van het Marokkaans modernisme valt samen met het ontstaan van de Cobra-beweging in het naoorlogse Europa. Cobra kunstenaars lieten zich graag inspireren door niet-Europese kunst, oosterse kalligrafie en vierden de vrijheid. De onbekommerde naïviteit waarmee een nieuwe tijd werd ingeluid zien we ook terug bij de Marokkaanse kunstenaars van die generatie. Marokko was net bevrijd van het Spaans-Franse protectoraat, en juist kunstenaars zonder een formele opleiding creëerden een kleurrijke, aanstekelijke beweging. Er bestaan ook directe invloeden: Jilali Gharbaoui, een van de pioniers van de moderne beweging in Marokko, liet zich inspireren door Karel Appel en zij hebben elkaar ontmoet in 1962.

Het Cobra Museum in Amstelveen verbindt de collectie en de geschiedenis van Cobra actief aan hedendaagse kunstenaars, moderne kunststromingen en de actualiteit. In de programmering besteedt het museum aandacht aan niet-westerse kunst binnen een context van maatschappelijke urgentie.

“Het Cobra Museum viert dit jaar 70 jaar Marokkaanse moderne kunst met ‘Het andere verhaal, Marokkaans modernisme 1950-nu’. Dit verhaal wordt verteld door de schrijver Abdelkader Benali, zelf een enthousiast kunstminnaar. Het hangt blijkbaar in de lucht, want afgelopen zomer opende in het Reina Sofia in Madrid de tentoonstelling ‘De Marokkaanse trilogie 1950-2020’. Wij verheugen ons zeer op de samenwerking met Abdelkader en het ongetwijfeld schitterende resultaat dat ook aanleiding zal geven tot een feestelijke zomer vol activiteiten en evenementen voor iedereen!” aldus Stefan van Raay.

*Voor deze tentoonstelling geldt een toeslag van € 3,50.

*De audiotour van de tentoonstelling is gratis.

De tentoonstelling is mogelijk gemaakt in samenwerking met de Nationale Stichting van Musea van Marokko (Fondation Nationale des Musées du Maroc).

Activiteit/workshop
Vrijdag 16 september: Het andere verhaal van een nieuwe generatie

Het ander verhaal_DutchCulture

Fotografie van de tentoonstelling

Deelnemende kunstenaars | Participating artists | Artistes participants:

Mohamed ABOUELOUAKAR
Malika AGUEZNAY
Ahmed AFAILAL
Wafae AHALOUCH
Mustapha AKRIM
Sarah AMRANI
Daoud AOUALAD SYAD
Mohamed ATAALLAH
Mo BAALA
Farid BELKAHIA
Fouad BELLAMINE
Abdelkader BENALI
Amina BENBOUCHTA
Carolle BÉNITAH
Mahi BINEBINE
M’barek BOUHCHICHI
Mohamed CHABÂA
Ahmed CHERKAOUI
Amine DEMNATI
André ELBAZ
Sidi EL KARCHI
Nabil EL MAKHLOUFI
Safaa ERRUAS
Lalla ESSAYDI
Mohamed DRISSI
Mounir FATMI
Jilali GHARBAOUI
Hassan HAJJAJ
Aïssa IKKEN
Nour-Eddine JARRAM
Soukaina JOUAL
Mohamed KACIMI
Faouzi LAATIRIS
Tayeb LAHLOU
Mous LAMRABAT
Mohamed LARBI RAHHALI
Ahmed LOUARDIRI
Bouchaib MAOUAL
Fatima MAZMOUZ
Mohamed MELEHI
Houssein MILOUDI
Labied MILOUD
Khalil NEMMAOUI
Abdelkrim OUAZZANI
Rachid OUETTASSI
Mehdi QOTBI
Abdélkbir RABI'
Amina REZKI
Abbès SALADI
Mohamed SERGHINI
Chaïbia TALAL
Houssein TALLAL
Abderrahim YAMOU
Omar YOUSSOUFI
FatimaZohra SERRI