Korda: Cuba, Che, Glamour - Museum Cobra

Korda: Cuba, Che, Glamour

vrijdag 18 mrt 2022 t/m zondag 26 jun 2022

Deel:

Met grote trots toont het Cobra Museum voor Moderne Kunst de eerste overzichtstentoonstelling in Nederland met werken van Cubaanse fotograaf Alberto Diaz Gutiérrez, beter bekend als Korda. Zijn iconische portret van Ernesto ‘Che’ Guevara is wereldberoemd. De tentoonstelling laat zien dat Korda veel meer was dan de fotograaf van die ene foto en de revolutie. Korda: Cuba, Che, Glamour toont een selectie van zijn allerbeste werken; van glamour en vrouwelijk schoon tot reclamefotografie, naar krachtige portretten van de leiders en militairen van de Cubaanse revolutie tot Cubaanse bevolking en onderzeese natuurbeelden. De tentoonstelling is mogelijk gemaakt door Terra Esplêndida en The Estate of Alberto Korda, gerund door zijn dochter Diana Diaz en Cubaanse kunstcriticus en conservator Cristina Vives.

Korda, La Niña de la muñeca de palo_Sumidero, Pinar del Rio, februari 1959 ©Korda Estate

Alberto Diaz Gutiérrez: Korda
Alberto Diaz Gutiérrez, beter bekend als Korda (Havana, 1928 – Parijs, 2001), is de maker van het iconische portret van Che Guevara, Heroic Guerrilla gedateerd 5 maart 1960. Het portret wordt beschouwd als de meest gereproduceerde foto in de geschiedenis van de fotografie en als een van de beelden die het meest representatief is voor de 20e eeuw. Korda fotografeerde de Cubaanse Revolutie (1959) en maakte een grafisch dagboek met de epische iconografie die de eerste jaren van die periode kenmerkte. Zijn werk vormt een belangrijke historische documentatie en leert ons veel over de revolutionaire geest en het karakter van de betrokkenen.

Authentieke studiofotografie
Minder bekend is het feit dat Korda aanvankelijk mode- en reclamefotograaf was, en oprichter van een van de eerste op de media gerichte studio’s in Cuba. Korda had een zeer eigen benadering van fotografie, waarbij hij uitsluitend met natuurlijk licht werkte en een nauwkeurige kadrering en compositie hanteerde. Zijn foto’s waren bedoeld als authentieke verhalen over de vrouwelijke schoonheid. Korda hanteerde dezelfde benadering bij het fotograferen van de revolutie. Hij wist hoe hij gebruik moest maken van de sexappeal en schoonheid van de revolutionairen in het Caribisch gebied.

Curator Cristina Vives: ‘Korda: Cuba, Che, Glamour laat een uiterst veelzijdig kunstenaar zien, meer dan alleen de vastlegger van een bepaald moment in de politieke geschiedenis, hoe interessant of nieuwswaardig die periode ook was. Zijn werken variëren van commerciële reclame tot politiek, van het afbeelden van beroemdheden tot het portretteren van de guerrilla, van het nachtleven van de stad tot militaire marsen of volksbijeenkomsten, van de sensualiteit van het vrouwelijk naakt tot de wetenschappelijke bestudering van de zeeën rond Cuba. Hij deed dit alles zonder enige afbreuk te doen aan genres of onderwerpen, door zich op natuurlijke en authentieke wijze te bewegen tussen glamour, schoonheid en revolutie.’ De tentoonstelling, die 146 foto’s omvat, heeft tot doel een complexe en creatieve kunstenaar te presenteren, het publiek te laten kennismaken met de verscheidenheid van zijn oeuvre en de fotograaf te bevrijden van het “zware gewicht van één foto”.

Van meerdere kanten ontvingen wij reacties op de titel van de expositie ‘Korda: Cuba, Che, Glamour’. De indruk wordt gewekt dat er sprake zou zijn van een eerbetoon aan Che Guevara. ‘Stefan van Raay, directeur van het Cobra Museum voor Moderne Kunst spreekt dit tegen in onderstaande reactie:

De tentoonstelling draait geheel om de kunstenaar Korda. Hij heeft veel foto’s gemaakt, maar was ook de fotograaf van de meest gereproduceerde foto van de 20ste eeuw, ‘Heroïsche Guerrillastrijder’, het portret van Che Guevara, hetgeen hem in feite altijd heeft achtervolgd. Deze tentoonstelling heeft tot doel het publiek te laten kennismaken met de verscheidenheid van zijn hele nalatenschap en hem te bevrijden van het ‘zware gewicht van deze ene foto’. Een foto die wereldwijd is gereproduceerd en vercommercialiseerd, maar ook door veel anderen voor verschillende ideologische doeleinden is gebruikt. 

Deze historische overzichtstentoonstelling van het werk van Alberto Diaz Gutierrez, alias Korda, geeft het Nederlandse publiek de kans om alle aspecten van zijn werk te leren kennen: Zijn studiofotografie voor mode en reclame, vaak met prachtige modellen, zijn focus op individuele toeschouwers tijdens de politieke bijeenkomsten in de eerste negen jaar van de Cubaanse Revolutie en de portretten van de Cubaanse bevolking in de stad en op het platteland. Na 1968, toen zijn archief werd ingenomen door de staat, trok hij zich terug en richtte zich alleen nog op onderwaterfotografie.  

De tentoonstelling is op donderdag 17 maart geopend door de Cubaanse ambassadeur. Burgemeester Poppens was hierbij aanwezig. Het is gebruikelijk dat een burgemeester een ambassadeur officieel ontvangt. Het Cobra Museum is verantwoordelijk voor de inhoud van de tentoonstelling.

Fotografie van de tentoonstelling

Deelnemende kunstenaars | Participating artists | Artistes participants: