Het einde van de mensheid als nieuw begin - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Het einde van de mensheid als nieuw begin

zondag 20 mrt 2022 t/m zondag 19 jun 2022

Vanaf 20 maart presenteert Het Cobra Museum in samenwerking met de Amstelveense Uitgeverij Leporello de tentoonstelling Het einde van de mensheid als nieuw begin. In de Voordrachtszaal zijn dertig aquarellen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Yuriko Fujita Yamaguchi te zien, geschilderd naar aanleiding van een bijzondere collectie mythes van over de hele wereld. Deze oude verhalen, samengebracht door de Amstelveense emeritus-hoogleraar Mineke Schipper, geven elk hun visie op hoe het einde van de wereld eruit zou kunnen zien, maar ook op hoe dit kan leiden tot een nieuw begin.

Lezing Mineke Schipper
Op zondag 22 mei geeft Mineke Schipper een lezing naar aanleiding van de tentoonstelling. Alle informatie over deze lezing vindt u hier.

Yuriko Fujita Yamaguchi, Oceania Punishment Rescue, 2017.

Het einde en een nieuw begin
Het einde van de mensheid houdt verhalenvertellers al duizenden jaren bezig. Mythes tonen ons hoe mensen op verschillende plekken en door de eeuwen heen, zich het einde van de wereld voorstelden. Yuriko Yamaguchi verbeeldt in haar schilderijen het bekende verhaal van de Zondvloed, maar ook toont zij hoe in een Hindoe-vertelling een brand de hele aarde in vuur en vlam zet, of hoe in een Chinese Han-mythe de hemel rampzalig instort. Sommige verhalen herinneren ons eraan dat de mensheid al eerder is weggevaagd en hoe het leven weer van voren af aan begon. In een Japanse vertelling weten de goden ons Einde juist te voorkomen.

Verschillende werken in de tentoonstelling zijn geïnspireerd op de afschrikwekkende toekomst die ons wacht als wij ons gedrag niet radicaal veranderen. In het licht van de alarmerende vervuiling en opwarming van de aarde, maar ook met de huidige coronapandemie in gedachten, hebben de werken van Yuriko Yamaguchi een dringende boodschap: red onze kwetsbare unieke planeet. Hoog tijd voor een nieuw begin. Nu.

Bijzondere samenwerking
Beeldend kunstenaar Yuriko Yamaguchi en schrijver en emeritus-hoogleraar interculturele literatuurwetenschap Mineke Schipper leerden elkaar kennen in Italië op een residentie voor onderzoekers en kunstenaars. Hier besloten zij hun krachten te bundelen. De mythes over het einde van de wereld die Schipper verzamelde, inspireerden Yamaguchi tot dertig aquarellen. Uitgeverij Leporello bracht hun werk samen in het boek Humanity’s End as a New Beginning.

Yuriko Yamaguchi (Japan 1948) is schilder en beeldhouwer. Haar werk is te zien in verschillende musea en galeries in de VS, Japan en Europa. Ook maakte zij in opdracht werk voor in de openbare ruimte, zoals op Washington Dulles Airport.

Dr. Mineke Schipper heeft academische publicaties, literaire essays en romans op haar naam staan. Een paar veel vertaalde titels zijn Trouw nooit een vrouw met grote voeten, Heuvels van het paradijs en Bloot of bedekt.

De bijzondere samenwerking tussen Yamaguchi en Schipper leidde in 2018 al tot een tentoonstelling in Japan. Ook in de VS en in Leiden werd het werk getoond.