From the Guggenheim to the Cobra Museum - Cobra Museum voor Moderne Kunst

From the Guggenheim to the Cobra Museum

zaterdag 5 apr 2014 t/m zondag 31 aug 2014

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art, viert een vitale fase in de geschiedenis van het Guggenheim Museum.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum of Modern Art, viert een vitale fase in de geschiedenis van het Guggenheim Museum, een decennium waarin de naoorlogse moderne kunst en de samenleving radicaal veranderden. Het Cobra Museum presenteert kunst die met een vooruitziende blik door directeur James Johnson Sweeney in de jaren ‘50 voor het Guggenheim Museum werd aangekocht. Sweeney sprak van ‘tastebreakers’: kunstenaars die ‘onze artistieke grenzen openbreken en verleggen’. Een aantal van die kunstwerken was in 1959 te zien tijdens de legendarische openingstentoonstelling in het iconische gebouw van Frank Lloyd Wright.

In het Cobra Museum voor Moderne Kunst worden 51 schilderijen en sculpturen uit de collectie van het Solomon R. Guggenheim Museum, New York tentoongesteld, waarmee voor het eerst een keuze uit de kerncollectie midcentury art van het befaamde museum in Nederland te zien is. Behalve van Amerikaanse grootheden als Jackson Pollock, Mark Rothko, Willem de Kooning en Sam Francis is er ook werk van minder bekende internationale pioniers, zoals William Baziotes, José Guerrero, Conrad Marca-Relli, Georges Mathieu, Kenzo Okada, en van kunstenaars die aan CoBrA deelnamen: Pierre Alechinsky, Karel Appel en Asger Jorn.

From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum in de media:

“Het is een spectaculaire tentoonstelling […] De noodzaak van het ‘vrij’ schilderen spettert nog steeds van de doeken.”
Trouw *****

“Niet vaak zag u uw Pollock, Alechinksy of Reinhardt zo fijn. Goed gekozen. Riant gehangen.”

Volkskrant *****

“Werken uit Guggenheim als strooigoed in Amstelveen”
Het Parool ****

‘Guggenheim naar Amstelveen’, interview met Amerikaanse conservator Tracey Bashkoff, in NRC.