De andere Picasso. Terug naar de bron

vrijdag 2 jun 2023 t/m zondag 8 okt 2023

Het jaar 2023 markeert ook de 50ste sterfdag van een van de beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw en daar wordt in Frankrijk en Spanje groots bij stil gestaan. Ook het Cobra Museum besteedt er met deze tentoonstelling aandacht aan.

Het jaar 2023 markeert de 50ste sterfdag van een van de beroemdste kunstenaars uit de 20ste eeuw: Pablo Picasso. Musea in Frankrijk en Spanje staan hier groots bij stil. Ook het Cobra Museum besteedt er met de tentoonstelling De Andere Picasso. Terug naar de bron aandacht aan. Deze tentoonstelling belicht een minder bekend deel van het oeuvre van Picasso. Deze tentoonstelling is een eerbetoon aan Picasso en zijn culturele achtergrond, met als centraal thema zijn liefde voor dans en theater, zijn kindertijd en zijn fascinatie voor keramiek.

In de zomervakantie (tot en met 30 september) trakteert het museum ter ere van het 75-jarig bestaan van de Cobra-beweging: u ontvangt voor uw toeslag een voucher die u kan besteden in museumwinkel of café. Voor het bijzondere zomerprogramma geldt, voor bijna alle bezoekers, een toeslag van 10 euro.
Pablo Picasso, Mains tenant un Poisson A.R.214, 1953, Collectie Serra, Mallorca, c/o Pictoright 2022

Bijna honderd kunstwerken, waaronder tekeningen, gravures en keramische werken, worden gepresenteerd uit zowel publieke- als privécollecties. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan zijn bijdrage aan ballet en literatuur. Een unieke kans om de creatieve geest van Picasso te ontdekken.

Pablo Picasso, Visage de Femme I A.R.616, 13-03-1971, Collectie Serra, Mallorca, c/o Pictoright 2022

Te doen
Elke woensdag en zondag is het Atelier CoBrA geopend voor iedereen om creatief aan de slag te gaan. Daarnaast wordt een workshop georganiseerd met de tekenrobot van Wail Kherriazi, leerling in de 2de klas van het Keizer Karel College. Het museum nodigt Naja Rasmussen uit voor een lezing en tafelgesprek over machismo in deze tijd. Zij deed onderzoek naar het machismo van Picasso en hoe hij zich verhield tot (zijn) vrouwen en ‘muzes’. Rasmussen is hoofdconservator bij Kunstmuseum Brandts in Odense, Denemarken.

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt een meertalige en rijk geïllustreerde publicatie die te koop is in de museumwinkel.

Internationale samenwerking
De tentoonstelling De andere Picasso. Terug naar de bron is een internationale samenwerking tussen het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen, Kunstmuseum Moritzburg in Halle (Duitsland), verschillende Spaanse instituten, C2C Proyectos Culturales in Malaga (Spanje) en Expona.