Lubertus Jacobus Swaanswijk, Amsterdam 1924 – Alkmaar 1994 - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Lubertus Jacobus Swaanswijk, Amsterdam 1924 – Alkmaar 1994

Lucebert was schilder en dichter. Hij werd gezien als de voorman van de Vijftigers, een progressieve groep dichters die na de Tweede Wereldoorlog begon te experimenteren met vorm en inhoud. Ze schreven energiek, associatief en zintuigelijk en lieten de regels voor de dichtkunst los. Net als de schilders van Cobra voelden de dichters de drang om een nieuwe weg in te slaan; niet alleen in de kunst maar ook in de maatschappij.

Lucebert, Dorfsscène (Dorpsscène), 1962, olieverf op doek, 130 x 200 cm, © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en het aankoopfonds van de gemeente Amstelveen