Christian Dotremont, Tervuren 1922 – 1979 - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Christian Dotremont, Tervuren 1922 – 1979

In 1947 stichtte de dichter Christian Dotremont de groep Le Surréalisme Révolutionnaire. Grote meningsverschillen tussen de Franse en de Belgische tak van de groep bleken echter onoverbrugbaar. Hierop richtte Dotremont samen met de Deense kunstenaar Asger Jorn, de Nederlandse kunstenaars Karel Appel, Constant en Corneille en de Belgische dichter Joseph Noiret een nieuwe groep op: de Internationale expérimentale des artistes expérimentaux (de Internationale van experimentele kunstenaars). De verwijzing naar de Internationale, ooit het volkslied van de Sovjetunie, geeft hun linkse overtuigingen aan. De groep werd al snel bekender onder de naam Cobra (Copenhague, Bruxelles, Amsterdam), een vondst van Dotremont.

Karel Appel, datum onbekend: “Dotremont was de belangrijkste denker van Cobra, Jorn en Constant hebben boeken geschreven, Corneille ook. Maar Dotremont was de enige echte denker van Cobra.”

Christian Dotremont, Blauwe winter, 1979, Inkt op papier, 30 x 20 cm, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen/ langdurige bruikleen Karel van Stuijvenberg, Caracas