Expositie Summerschool class of '23 - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Expositie Summerschool class of ’23

Te zien tot 20 augustus 2023

The REMIX of freedom and responsibility

Deze expositie is het resultaat van de Jonas Ohssons Summerschool: class of ’23.

Tijdens de Summer School hebben de deelnemers een reis gemaakt door hun eigen creativiteit, onder begeleiding van docent en kunstenaar Jonas Ohlsson en gastdocent Tanja Ritterbex. Er is gediscussieerd en muziek gemaakt, maar vooral heel veel getekend en geschilderd, aangevuld met inhoudelijke colleges, kunst en filosofie.

“Niet alleen kunstenaars hebben fantasie en verbeeldingskracht. Dat hebben we allemaal. Fantasie is als een spier die je kunt trainen. Als je die spier niet traint, wordt hij slap en nutteloos. Tijdens de Summer School werken we 5 dagen lang aan onze verbeeldingsspier, zodat we allemaal als de Arnold Schwarzeneggers van de fantasie worden.”  – Jonas Ohlsson

In deze editie lag de focus naast spelen, intuïtie en flow op het thema vrijheid: hoe is het vandaag de dag gesteld met de vrijheid van Cobra en hoe ziet deze vrijheid er anno 2023 uit?

Sensualiteitscoach Taneesha Sijmons gaf een lezing over haar werk en hoe ze anderen aanmoedigt om hun leven in vrijheid te leven, gevolgd door tekensessie waarvoor ze naakt model stond.

Foto: Tanje van Lingen

Gastdocent Tanja Ritterbex gaf naar aanleiding van haar werk Frida and Tanja in the Park, dat te zien is in de tentoonstelling Grenzeloos en vrij, een inkijkje in haar eigen manier van werken.

Foto: Tanje van Lingen

De deelnemers gingen aan de slag met het creëren van hun eigen vrijheid op papier. Van wie krijg je grenzen in je werk opgelegd? Van niemand? Geef jezelf meer vrijheid en durf deze in je schilderwerk te accepteren. De wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij die kennen.