Buurbouw x Ben Cobra - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Buurbouw x Ben Cobra

Deel:

Welkom op de website van het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Met trots presenteren wij Ben Cobra curated by Aziz Bekkaoui op de doeken van de uitkijktoren aan de A9.

Hier vertellen we meer over het museum, de prachtige foto’s van Aziz Bekkaoui en over de samenwerking met Buurbouw. Maar hier vindt u ook leuke aanbiedingen speciaal voor u, als bezoeker van de uitkijktoren.

Samenwerking

Rijkswaterstaat gaat aan de slag met de verbreding van de A9 ter hoogte van Amstelveen. Vormgever en kunstenaar Aziz Bekkaoui, Buurbouw en Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen hebben de handen ineen geslagen. Vanuit alle partijen wordt gewerkt aan een betere verbinding met elkaar, met de buren, met kunst.

Samen hebben zij de uitkijktoren aangekleed met prachtige foto’s uit de tentoonstelling Ben Cobra curated by Aziz Bekkaoui. Je ziet op deze toren een kleine selectie. In het Cobra Museum zijn een 25-tal foto’s samen met de Cobra kunstwerken te zien.

In 2021 viert het Cobra Museum haar 25-jarig jubileum. Al een kwart eeuw werkt het museum vanuit het Stadshart van Amstelveen. Het museum presenteert een programma van tentoonstellingen en activiteiten voor jong en oud, voor Amstelveners en voor kunstliefhebbers buiten de stad. De Cobra waarden staan hierin centraal: creativiteit, vrijheid en experiment.

“Wij zijn in de omgeving te gast en willen graag een goede buur zijn. Door middel van de uitkijktoren willen wij letterlijk en figuurlijk de barrière van de bouwhekken doorbreken om de buurt een kijkje te kunnen geven op de bouwplaats.” Marie Janke Damoiseaux, adviseur omgeving Rijkswaterstaat.

Het is indrukwekkend om te zien hoe er een snelweg verdiept zal worden aangelegd in een slappe veengrond met mooie overkappingen die noord en zuid van de stad weer verbindt en dat allemaal zonder de snelweg af te sluiten. Een technisch hoogstandje waar je u tegen zegt. Het is belangrijk om een verbinding aan te gaan met de buurt, met de samenwerking met Aziz Bekkaoui en het Cobra Museum willen we de relatie tussen beeldende kunst en architectuur laten zien maar vooral de verbinding aangaan onder de noemer van maatschappelijke en artistieke vernieuwing. We willen de omgeving prikkelen.

Uit het Ben Cobra manifest van Aziz Bekkaoui en Arnon Grunberg: “Als we de moed hebben om te creëren, kan onze geest vliegen en kunnen we ongebreideld hopen. Ben Cobra is voor iedereen. Iedereen kan scheppen, en iedereen wordt uitgenodigd om een actieve schepper te zijn van de nieuwe wereld die we samen vormgeven. Ben Cobra is voor ons allemaal! Het is expressief, spontaan, urgent, intuïtief, inclusief, grensverleggend, creatief, vrij.”

De parallel met Buurbouw is dan ook makkelijk gelegd, Buurbouw geeft meerwaarde voor de omgeving door en tijdens de bouw van dit grote infraproject. Want met het project van groot formaat is er ineens van alles aanwezig: kilometers bouwhek, allerlei materialen, machines, puin, zand en grond, heel veel bouwvakkers en ander personeel als potentiële klanten, ruimtes om te experimenteren, ruimte voor innovatie, stageplekken, een stoer decor, heel veel kennis en ervaring en nog veel meer. Een project van grote omvang biedt allerlei mogelijkheden voor de omgeving en wordt samen bepaald met de mensen die er wonen en werken. In jouw ideeën en initiatieven zijn we dan ook geïnteresseerd: Een pop-up kofferbakrestaurant voor de bouwvakkers, een kunstproject of een workshop van een van onze techneuten? Wij staan voor alles open. Dit is dan ook een actieve oproep aan de omgeving. Wees Ben Cobra!

Bezoek onze website voor meer informatie en om jouw initiatief in te dienen. Buurbouw is een initiatief van Rijkswaterstaat, aannemer VeenIX en de gemeente Amstelveen.

Buurbouw, waar de A9 en jij elkaar ontmoeten.

“Ben Cobra is voor ons allemaal! Het is expressief, spontaan, urgent, intuïtief, inclusief, grensverleggend, creatief, vrij.” Gastcurator Aziz Bekkaoui.

Nieuwsgierig?
Kom dan snel een keer langs in ons museum. Bezoekers van Buurbouw krijgen een tweede kopje koffie gratis (ook cappuccino of thee).
Maak een selfie op/voor/van de Buurbouw uitkijktoren en toon ons: Wat is de Cobra in jou?
Post de foto op uw socials #buurbouw #bencobra #cobramuseum
U kunt op vertoon van deze foto (op uw smartphone) in ons museumcafé uw koffie krijgen voor u en uw gezelschap.
(niet geldig i.c.m. andere aanbiedingen, niet geldig voor andere consumpties).

Tentoonstelling Ben Cobra curated by Aziz Bekkaoui
De bekende vormgever, kunstenaar en gastcurator Aziz Bekkaoui nodigde een uiteenlopende groep van meer dan 25 bijzondere, kleurrijke, baanbrekende, uitgesproken creatieve of anderszins opvallende individuen uit: van de kinderburgemeester van Amsterdam Ilias Admi tot de choreograaf Uri Eugenio, van de voorzitter raad van toezicht Universiteit van Amsterdam Marise Voskens tot de schrijver Arnon Grunberg. Door deze hedendaagse non-conformisten te koppelen aan de museumcollectie laat hij zien dat Cobra’s zoektocht naar hoop, de drang naar absolute vrijheid, spontane expressie en maatschappelijke en artistieke vernieuwing vandaag de dag nog even belangrijk zijn als destijds.

In het museum zijn ruim 25 collectiestukken te zien die Aziz Bekkaoui toont samen met unieke foto’s van de hedendaagse non-conformisten. In deze foto’s wordt de verwantschap die hij ziet tussen het individu en de ‘Cobra-waarden’ verhalend en visueel tot uitdrukking gebracht. Samen ademen zij de geest van de ooit zo revolutionaire Cobra-beweging, aldus Aziz. Spontaan dringt de vraag zich op: Heeft niet iedereen Cobra in zich? Wat is de Cobra in jou?

Meer weten? Klik hier.

Arnon Grunberg & Aziz Bekkaoui, foto: Raymond van Zessen

Manifest
Aziz Bekkaoui en Arnon Grunberg presenteren ter ere van de tentoonstelling een nieuw manifest op een moment dat onze samenleving revolutionaire veranderingen doormaakt. ‘De geest van Cobra is springlevend en reden tot een hernieuwd manifest’, aldus Aziz Bekkaoui.

 Lees hier het manifest en onderteken het zelf via deze link.

Marise Voskens | Voorzitter Raad van Toezicht van de Universiteit van Amsterdam en de VPRO
Cobra-kunstenaars als Asger Jorn en Constant beschouwden de primaire behoefte aan expressie als een drijvende kracht in het leven en als kuur voor iedere vorm van afnemende levenskracht. Artistieke expressie bezielt Marise Voskens zeker als zij op elegante wijze van de ene naar de andere rol in haar drukke leven weet over te schakelen. Als succesvol advocaat, voormalig topbankier en rechter bekleedt Voskens momenteel functies in de besturen van diverse culturele instellingen. Het feit dat ze als ze zakelijk reist altijd haar dansschoenen meeneemt zou bijna als een metafoor gezien kunnen worden voor de manier waarop ze door het leven beweegt. Haar professionele leven bestaat uit wat ze doet, maar muziek en dans maken haar tot wie ze is. Voskens is buitengewoon toegewijd aan het met anderen delen van de verjongende kracht van dans en muziek. In de geest van Cobra werkt ze onvermoeibaar aan het wakker schudden van de vitale bron van expressie in zoveel mogelijk mensen. Als vurig voorstander en ambassadeur voor de kunsten promoot zij niet alleen de kunst waar ze van houdt, maar gidst zij ook anderen naar het zelf creatief worden.

Uri Eugenio | Danser
Over zijn fantasierijke bronzen wezens zei Cobra-beeldhouwer Reinhoud (Reinhoud D’Haese): ‘Mijn sculpturen zijn afgeleid van het leven. Niet uit dromen. Ik droom nooit, ik werk de hele dag door.’ Hard werken en een rigoureuze discipline, die gepaard gaan met totale vrijheid en een uniek perspectief, kenmerken ook Uri Eugenio’s benadering van de dans.

Danser Uri Eugenio, foto: Raymond van Zessen

Hij gaat voorbij het fysieke en onderzoekt de gevoelsmatige mogelijkheden van dans in zijn choreografieën en zijn werk als docent. Zowel fysiek als mentaal is hij buitengewoon flexibel.Eugenio maakt het beste van iedere situatie. Zelfs zijn liefde voor de dans ontstond door een toevalligheid: een vriend op de middelbare school trad op in West Side Story en er waren meer jongens nodig. Eugenio beperkt zijn creativiteit en lichamelijke activiteiten niet tot dans. Hij is een semiprofessionele tafeltennisspeler en een hoeden- en shawl ontwerper. Binnen de dans beheerst hij een keur aan stijlen. Dit biedt hem een enorme vrijheid: er lijkt geen grens aan wat zijn geest kan bedenken en zijn lichaam kan uitdrukken.

Ilias Admi, foto: Raymond van Zessen

Ilias Admi |(voormalig) Kinderburgemeester, Amsterdam
Wat wil jij later worden? Weet je nog dat je toekomstdromen nog tot in de hemel reikten? Ilias Admi zegt dat hij overweegt astronaut, brandweerman of premier te worden, maar dat hij nog openstaat voor allerlei mogelijkheden. Het is dit open en spontane optimisme dat de kunstenaars uit de Cobra- beweging zo essentieel en inspirerend vonden. Wie is er nou geschikter om naar te kijken dan een kind als je de wereld opnieuw wilt vormgeven, vrij van de vastgeroeste ideeën of vooroordelen die zo onlosmakelijk verbonden zijn aan ons sociale weefsel? Als kinderburgemeester streefde Admi ernaar de kinderen in Amsterdam een veilig en gelukkig gevoel te geven, zich thuis te laten voelen in hun stad. Hij herinnert ons eraan dat iedereen, ook kinderen, het recht hebben om gehoord te worden. Hij vertegenwoordigde de Amsterdamse kinderen niet alleen in raadsvergaderingen, maar moedigde ze ook aan om voor zichzelf te spreken om zo actieve deelnemers te worden die hun eigen toekomst vormgeven.

Hedy d’Ancona, foto: Raymond van Zessen

Hedy d’Ancona | Voormalig Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur
Over haar tijd in de politiek zegt Hedy d’Ancona: ‘We wilden de samenleving echt veranderen.’ Cobra-kunstenaars hadden makkelijk hetzelfde kunnen zeggen. Maar ondanks de leuze dat iedereen recht had op artistieke expressie, stuitten de vrouwelijke kunstenaars in en rond Cobra op obstakels die mannen niet kenden. Vrouwen hadden daardoor meer moeite om een carrière als kunstenaar te beginnen en zich artistiek te ontwikkelen, waardoor ze ook minder makkelijk bekendheid verwierven dan hun mannelijke tegenhangers. Cobra- kunstenaar Madeleine Kemeny-Szemere bijvoorbeeld gaf in 1956 haar schildercarrière op ‘uit liefde voor haar man’. Ze zei dat ze als echtgenote onmogelijk met hem
kon concurreren. Toen Lotti van der Gaag, die met een aantal Cobra- kunstenaars in hetzelfde ateliergebouw werkte, een huwelijksaanzoek kreeg, werd zij voor de keus gesteld: het huwelijk of haar werk. Ze koos voor het laatste. Het is dit soort ongelijkheid dat Hedy d’Ancona haar leven lang heeft bestreden, onvermoeibaar pleitend voor gelijkwaardighseid tussen man en vrouw in huis en op het werk. Top op de dag van vandaag.

Fatima Elatik, foto Raymond van Zessen

Fatima Elatik | Politicus, strategie consultant
Fatima Elatik roept ons op de verandering te belichamen die we graag zouden willen zien, om een vuist in de lucht te steken met en voor elkaar, ongeacht religie, ras of seksuele geaardheid. Ze is een krachtige aanwezigheid die in de praktijk brengt waar ze voor staat: levendig, empathisch, gepassioneerd, rap van tong en zonder terughoudendheid eerlijk. Jarenlang bekleedde Elatik verschillende rollen in de Amsterdamse gemeenteraad. Tegenwoordig zet ze als zelfstandig ondernemer haar strijd voor verandering en inclusiviteit voort met projecten als Politie van iedereen (2017). Elatik bezit ook de onstuitbare, opstandige energie die dit schilderij, en veel andere Cobra-kunst, uitstraalt. Net als de Cobra-beweging omarmt Elatik het feit dat haar identiteit uit meerdere, soms ogenschijnlijk tegenstrijdige, aspecten bestaat. Deze uiteenlopende elementen maken haar tot wie ze is: ‘Marokkaans, vrouw, Moslim, links, goedgebekt, Amsterdams, Ajacied en dan draag ik ook nog een hoofddoek. In welk doosje ze me ook proberen te stoppen, ik pas er niet in’.

Aziz Bekkaoui, foto: Raymond van Zessen

Over Aziz Bekkaoui
“mijn werk is geen revolutie, maar een evolutie”
Aziz Bekkaoui (1969, woont en werkt in Amsterdam) is opgeleid aan de Kunstacademie van Arnhem (ArtEZ) en won met zijn afstudeercollectie de Grand Prix op het Festival des Jeunes Stylists in Hyères en opende hiermee de couture show van Paco Rabanne in Parijs. In de loop van zijn carrière heeft Aziz een krachtige signatuur ontwikkeld in zijn mode, in zijn kunst en performances. Kenmerkend is zijn liefde voor vernieuwing, vloeiende vormen en beweging en ontwikkelde hij zich tot een multidisciplinair kunstenaar. Hij werkte samen met Marina Abramovic in het Guggenheim Museum in New York en was te zien in het Van Gogh Museum, Centraal Museum, Kunstmuseum Den Haag, Musée de la Mode et du Textile in Parijs en het Stedelijk Museum Amsterdam. In 2007 heeft hij de Amsterdamprijs voor de Kunst ontvangen.