Cobra Pakt Uit! | Het verhaal achter de kunst: HOME Art Project

Zaterdag 25 maart 2023

Zaterdag 25 maart, 15.00 uur
Toegang gratis (bij bezoek aan de rest van het museum gelden de reguliere entreeprijzen.)

Wat betekent het woord ‘thuis’ eigenlijk? In Amstelveen wonen mensen van 139 verschillende nationaliteiten. Waar gaan hun gedachten heen  als zij aan ‘thuis’ denken? Kunstenaar Stephanie Rhode heeft zich tot doel gesteld mensen van elk van de 139 nationaliteiten van Amstelveen te fotograferen. Voor haar HOME Art project maakt zij 139 foto’s van mensen, vastgelegd terwijl zij denken aan ’thuis’. 139 mensen met hun eigen verhaal. Een eerste deel van deze 139 foto’s is vanaf 10 maart te zien in de Voordrachtzaal van het Cobra Museum. Op zaterdagmiddag 25 maart vertelt Stephanie Rhode over haar project, over haar zoektocht naar mensen van alle nationaliteiten in Amstelveen en komen gefotografeerde deelnemers aan het woord.

Foto: Stephanie Rhode

Haar HOME Art Project heeft Stephanie Rhode, zelf Amstelveense, inmiddels in contact gebracht met heel veel verschillende mensen. Achter elke ontmoeting schuilt een verhaal, waar zij met haar fotografie iets van probeert te vangen. Stephanie vertelt in de lezing meer over haar werkwijze, maar laat ook de gefotografeerden zelf aan het woord. Wat betekende het voor hen om met Stephanie in contact te komen en om onderdeel te zijn van een kunstproject? En wat is voor hen eigenlijk ‘thuis’?

Foto: Stephanie Rhode

Beeldend kunstenaar Stephanie Rhode heeft een grote nieuwsgierigheid naar hoe mensen buiten haar leefomgeving – vanuit andere achtergronden, culturen of landen – aankijken tegen maatschappelijke thema’s of levensvragen. Door uitwisseling met verschillende mensen, creëert ze steeds weer nieuwe kunstprojecten, die vorm krijgen in installaties, video, performances, fotografie en tekeningen. Deze brengen zowel de overeenkomsten als de diversiteit van mensen naar voren.