Kunst | vrouw | werk - Museum Cobra

Voordracht door Sytske Frederika van Koeveringe

Datum: Zaterdag 9 maart
Tijd: 15.00 – 15.45 met aansluitend Q&A
Toegang: Gratis voor bezoekers van het museum. Graag aanmelden via deze link.

In de context van Internationale Vrouwendag heeft het Cobra Museum de schrijver en kunstenaar Sytske Frederika van Koeveringe uitgenodigd om te spreken naar aanleiding van haar recent verschenen roman MeeloperMeeloper is een roman over werk. Waarom is werk zo verbonden met ons leven en zelfs met onze identiteit? In haar boek laat Van Koeveringe op volstrekt eigenzinnige, originele en humorvolle manier zien hoe werk verweven is met alle aspecten van ons leven en wat de waarde ervan is voor onze maatschappij.

Tijdens haar voordracht zal Van Koeveringe stil staan bij de vraag wat werk betekent voor een kunstenaar anno nu. Behelst het werk van een autonoom kunstenaar meer dan het uiteindelijk kunstwerk dat je ziet en zo ja, wat dan precies? Hoe autonoom en vrij is een kunstenaar in deze tijd nog? Waar zitten de eventuele openingen om vrij werk te maken in een maatschappij waar het voornamelijk draait om hoge vaste lasten, doelgerichte opdrachten en het behalen van successen en welke rol speelt vrouw-zijn in haar kunstenaarschap? Dit en meer zal worden uitgelicht in een speelse voordracht op zaterdag 9 maart in het Cobra Museum.

Foto: Raffaella Huizinga

Sytske Frederika van Koeveringe (1988) is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie en is sindsdien werkzaam als schrijver, schilder en kunstenaar. Ze schrijft zowel romans, essays, toneel als poëzie. Haar tweede boek – Dag nacht licht toch – werd genomineerd voor de Jan Hanlo-essayprijs. Haar beeldende werk is vooral te herkennen aan de hoeveelheid kleur. Momenteel werkt ze aan een schilderdoek van 5 bij 5 meter dat vanaf juli in de Stadsschouwburg te zien zal zijn.

Website van Sytske: www.desjaak.com
Instagram van Sytske: @Im.all.orange