In 2025 viert het museum 50 jaar autonome Surinaamse kunst - Cobra Museum voor Moderne Kunst

In 2025 viert het museum 50 jaar autonome Surinaamse kunst

Te zien in 2025

Hugging the Atlantic
50 jaar autonome Surinaamse kunst
september 2025 – maart 2026

Op 25 november 2025 is het vijftig jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd. Deze tentoonstelling laat in thema’s een aantal ontwikkelingen op het gebied van de schilder- en beeldhouwkunst zien in Suriname en de Surinaamse diaspora in Nederland.

RENÉ TOSARI, UNTITLED (400 JAAR VERZET EN STRIJD SURINAME), 1981. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto. Gert-Jan van Rooij.

De tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een reis vol inspirerende kunst van 1975 tot nu, waarin thema’s als culturele identiteit, de eigen geschiedenis, spiritualiteit en het experiment centraal staan. Hugging the Atlantic, 50 jaar autonome Surinaamse kunst omvat een selectie van zo’n 100 kunstwerken die de invloed laat voelen van het ontstaan en de ontwikkeling van de jonge republiek.

Current issues
Niet alleen de na-oorlogse kunstenaars, maar ook jonge makers die na de onafhankelijkheid hun praktijk hebben ontwikkeld in Suriname en in Nederland zijn te zien met recent werk. Het museum organiseert rondom deze thema’s een programma van activiteiten. In een podcast-serie wordt dieper ingedoken op de thema’s en laten we belangrijke beeldbepalers aan het woord.

Gastcurator
Bart Krieger (gastcurator van deze tentoonstelling) maakte deel uit van het curatorial team dat in 2020 de tentoonstelling Surinaamse School samenstelde in het Stedelijk Museum Amsterdam, die de periode ca. 1910-1980 uitlichtte. Tevens schreef hij vanaf 2010 maandelijks een kunstrubriek in het Surinaamse opinieblad Parbode, die hij in 2015 bundelde in het boek ‘50 Surinaamse kunstschatten’.

Bart Krieger, foto: Taco D. Smit

Wereldkunst
Het Cobra Museum besteedt in de programmering aandacht aan wereldkunst. Kunst vanuit een niet-westers perspectief gezien, gemaakt en getoond. Op deze wijze geeft het museum een eigentijdse invulling aan de interesse die Cobra-kunstenaars in de jaren vijftig hadden voor niet-westerse kunst en daarmee ook de invloed van alle kunst uit de wereld. Daarnaast heeft de Cobra-beweging een grote invloed gehad op kunstenaars als Erwin de Vries, Soeki Irodikromo en Guillaume Lo A Njoe die aan de (kunst)wieg van de jonge republiek stonden.

Met dank aan
De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door onze partners en genereuze steungevers. We bedanken in het bijzonder de gemeente Amstelveen, VriendenLoterij, Trebbe, BPD, Rabobank Amstel & Vecht, Hizkia, KEIM en de Cobra Business Club.