The Aalto Natives by Mellors & Nissinen - Cobra Museum voor Moderne Kunst

The Aalto Natives by Mellors & Nissinen

vrijdag 15 dec 2017 t/m zondag 25 feb 2018

Het Cobra Museum haalt succesvol Fins Biënnalepaviljoen The Aalto Natives van Venetië naar Amstelveen. The Aalto Natives van Nathaniel Mellors en Erkka Nissinen is een scherp-humoristische all-over-installatie met video, geluid, licht en animatronics over actuele onderwerpen als nationalisme en xenofobie.

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen – The Aalto Natives

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst haalt het Finse paviljoen van de recente Biënnale van Venetië naar Nederland. The Aalto Natives is een installatie met video en animatronics (bewegende robots) van de Engelse kunstenaar Nathaniel Mellors (1974, Doncaster) en de Finse kunstenaar Erkka Nissinen (1975, Jyväskylä), en was volgens pers en publiek een van de hoogtepunten op de Biënnale.

Mellors en Nissinen zijn beide geïnteresseerd in hoe satire artistiek kan worden gebruikt om kritisch naar de wereld van nu te kijken. Ze tonen met The Aalto Natives aan dat juist humor en absurdisme in de kunst relevante en effectieve instrumenten zijn om actuele maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen.

‘Hilarious discussion about politics, social media, and ethics ensue. If it sounds bonkers, that’s because it is – in the best possible way’ – Artnet News

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen – The Aalto Natives

The Aalto Natives is een totaalinstallatie waarin Nissinens intuïtieve, do-it-yourself-benadering van digitale beeldproductie en opzettelijk-naïeve muzikaliteit een vonkende verhouding aangaan met Mellors’ erudiet-absurdistische videowerk en ervaring met animatronics. Actuele onderwerpen als nationalisme, kolonialisme, xenofobie en religieuze twisten worden aan de kaak gesteld door middel van een absurdistisch-satirisch verhaal over twee goddelijke figuren: de intuïtief-intelligente Geb (een groot, pratend ei), en zijn naïef-rationele zoon Atum (een pratende kartonnen doos).

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen – The Aalto Natives

De juichende ontvangst van de installatie tijdens de Venetië Biënnale bij pers en publiek, toonde dan ook aan dat vorm en inhoud internationaal werd herkend, gewaardeerd en uitgedragen. De dagelijkse rijen voor The Aalto Natives leken bovendien aan te geven dat er ook onder het publiek behoefte was om humor een plaats in de kunst te geven. Frieze schreef: “As we piggyback on Geb and Atum’s fact-finding mission, we meet a puppet psychologist, an eye-eating snake, and an escaping testicle, and much more, but there is sense in the senseless, as there so often is”. De verhaallijnen over nationalisme en kolonialisme haken bovendien naadloos aan bij een internationaal debat dat ook in Nederland op het scherpst van de snede wordt gevoerd.

The Aalto Natives is ook en vooral een overweldigende zintuiglijke totaalervaring. De bezoeker wordt ondergedompeld in een visueel spektakel, waarin de kunstenaars op een vernieuwende manier hebben nagedacht over het samengaan van animatronics, video, licht en geluid.

‘A Must-See at the Venice Biennale […] From health care to herring as a satire told by an enormous talking egg’ – Huffington Post

Nathaniel Mellors & Erkka Nissinen – The Aalto Natives

The Aalto Natives in de media:

“…bewijst dat die zichzelf o zo serieus nemende hedendaagse kunst werkelijk grappig kan zijn.”
Volkskrant ****

“Engagement knap verpakt in verleidelijk, en ook vunzig absurdisme.”
Het Parool. Lees via website krant of Blendle.

“…in elke scene [is] de vreemde Finse mixtuur van ernst, trots, zelfspot en hilarisch droge humor aanwezig”
Gonzo (circus)

“De verhaallijn is bij vlagen onnavolgbaar, maar de scherpe maatschappijkritiek […] komt hoe dan ook bij je aan. En als het kwartje valt, zit je in deze tentoonstelling hardop te lachen.”
Kunstmeisjes