Le Corbusier’s vierde dimensie - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Le Corbusier’s vierde dimensie

zaterdag 7 okt 2017 t/m zondag 7 jan 2018

Deel:

Le Corbusier’s vierde dimensie toont de vrije beeldende praktijk met tekeningen, schilderijen, wandtapijten en objecten van deze wereldberoemde architect. De Deense kunstenaar Jakob Kolding creëert Corbulations, een ingreep in de tentoonstelling die bemiddelt tussen Le Corbusier, CoBrA en publiek.

Le Corbusier, near 1937 by André Rogi © DR, Photo © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais

De tentoonstelling Le Corbusier’s vierde dimensie toont de beeldende praktijk van de wereldberoemde architect Le Corbusier. In de tentoonstelling zijn tekeningen, schilderijen, sculpturen en wandtapijten te zien. Sommige werken zijn nooit eerder tentoongesteld. De titel is gebaseerd op een uitspraak van Le Corbusier waarin hij zijn artistieke proces vergelijkt met het betreden van een ‘miraculeuze vierde dimensie’. De titel wijst bovendien voorbíj het gevestigde beeld over deze invloedrijke en controversiële architect en stedenbouwer. Want hoewel de architectuur van Le Corbusier doorgaans gezien wordt als hét voorbeeld van rationalisme en functionalisme, valt uit zijn beeldende praktijk op te maken dat hij volop de ruimte gaf aan het irrationele.

Werkplaats voor geduldig onderzoek
Le Corbusier bracht 45 jaar lang de helft van iedere dag door in wat hij zijn ‘Werkplaats voor geduldig onderzoek’ noemde, om te schrijven, tekenen, schilderen en beeldhouwen. Dit was een intiem, persoonlijk gebied, en tegelijkertijd een sleutel tot zijn onderzoekingen als architect. In de loop der jaren is er veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen Le Corbusier’s beeldend werk en zijn architectuur, en hoe zijn visuele denkproces zich doorzette in zijn praktijk als architect.

© Foto Peter Tijhuis / Cobra Museum of Modern Art

De tentoonstelling ‘Le Corbusier’s vierde dimensie’ toont aan hoe belangrijk het kan zijn om ruimte te geven aan creativiteit door het irrationele toe te laten. Juist het omarmen van dat wat niet bij voorbaat bekend is, bleek voor Le Corbusier een sleutel te zijn tot zijn architectuur, die vaak als rationeel wordt omschreven. Binnen de CoBrA-beweging werd van meet af aan bepleit het irrationele karakter van de mens blijvend te erkennen en het irrationele dus ook een belangrijke rol te laten spelen in de kunstpraktijk.

Corbulations van Jakob Kolding. © Peter Tijhuis / Cobra Museum of Modern Art

Corbulations van Jakob Kolding
De Deense kunstenaar Jakob Kolding (Denemarken, 1971) presenteert Corbulations, een nieuw werk dat hij in reactie op de tentoonstelling Le Corbusier’s vierde dimensie ontwikkelde. Kolding selecteerde werk van Le Corbusier en van verschillende CoBrA-kunstenaars uit de collectie van het museum en brengt dat samen met zijn eigen collages en cut-outs in de installatie Corbulations.

Le Corbusier’s vierde dimensie

CoBrA en Le Corbusier
Een direct verband tussen Le Corbusier en CoBrA wordt verschaft door één van de kernleden en intellectuele motoren achter CoBrA: de Deense kunstenaar en denker Asger Jorn (1914-1973). Als jonge kunstenaar werkte Jorn samen met de beroemde architect en werd zich zodoende in sterke mate bewust van het vermogen van kunst en architectuur om emotie teweeg te brengen. Vanaf dat moment is de Deense kunstenaar gefascineerd door architectuur als meest publieke vorm van kunst en bleef hij Le Corbusier’s activiteiten volgen. Overigens zou Le Corbusier later in zijn carrière, met zijn radicale ideeën over puurheid en ideale verhoudingen, zich ook engageren met totalitaire ideologieën als het fascisme.

De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Fondation Le Corbusier.