Cobra Kunstprijs 2011: Nathaniel Mellors - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Cobra Kunstprijs 2011: Nathaniel Mellors

zaterdag 10 dec 2011 t/m zondag 4 mrt 2012

De 4de editie van de Cobra Kunstprijs gewonnen door Nathaniel Mellors. Hij creëert absurdistische scripts, psychedelisch theater, film, video, performance, collages en beeldhouwkunst waarin de grens tussen betekenis en onbegrijpelijkheid getest wordt. Een terugkerend thema in zijn veelzijdige werk is de complexe relatie tussen taal en macht, die hij onderbrengt in vertellingen die een hang naar satire en het groteske verraden. Naast zijn beeldende werk speelt Mellors ook basgitaar in de groep Advanced Sportswear en is hij medeoprichter van Junior Aspirin Records.

De prijs is aan Mellors toegekend vanwege zijn volstrekt eigenzinnige beeldwereld en de krachtige impact die zijn werk maakt op de toeschouwer. Zijn inventieve kruisbestuivingen tussen beeldende kunst, muziek, theater en tekst passen uitstekend in de geest van het multidisciplinaire engagement van de Cobra-kunstenaars. De tentoonstelling The Nest is te zien van 10 december tot en met 4 maart 2012.

In 2011 bestond de jury uit Dominic van den Boogerd (directeur De Ateliers in Amsterdam), Xander Karskens (conservator De Hallen in Haarlem), Saskia van Kampen (conservator Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam) en Katja Weitering (artistiek directeur Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen).