Brutal Vitality: CoBrA in handen van Bank & Rau - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Brutal Vitality: CoBrA in handen van Bank & Rau

zaterdag 1 mrt 2014 t/m zondag 26 nov 2017

‘Brutal Vitality’: een nieuwe totaalinstallatie in vijf verhalen waarmee Bank & Rau de bezoekers op een volstrekt unieke wijze het verhaal van CoBrA vertellen.

foto Peter Tijhuis

Het Deense kunstenaarsduo Bank & Rau (Lone Bank en Tanja Rau) uit Kopenhagen is door het Cobra Museum uitgenodigd om een eigentijdse collectiepresentatie te maken vanuit haar eigen unieke visie. De collectie van het museum, de verhalen die erbij horen en de geschiedenis van de CoBrA-beweging met bijbehorende archiefstukken zijn de bouwstenen waarmee Bank & Rau hebben gewerkt, aangevuld met eigen werk geïnspireerd op de collectie. Dit vormt samen ‘Brutal Vitality’ een nieuwe totaalinstallatie in 5 verhalen waarmee zij de bezoekers op een volstrekt unieke wijze het verhaal van CoBrA vertellen.

Foto Peter Tijhuis

Oververkoepelend gegevens in de praktijk van Bank & Rau zijn handwerk en folkloristische elementen. Door middel van het opzij schuiven van traditie en alles dat wij als vanzelfsprekend ervaren in een museum, poogt Bank & Rau de traditionele presentatie opnieuw vorm te geven.

foto Peter Tijhuis

De tentoonstelling van Bank & Rau kwam tot stand binnen het Open Collectie Programma. Het Open Collectie Programma is een onderzoek in de praktijk waarbij hedendaagse makers worden worden uitgenodigd de collectie van het museum te openen en van nieuwe impulsen te voorzien. Binnen dit programma zijn er samenwerkingen geweest met Maria Pask / Frederique Bergholtz en de Gerrit Rietveld Academie. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. Het Danish Arts Council, SVFK (Danish Art Workshop) en SKF (Danish Art Foundation) ondersteunen de presentatie van Bank & Rau.