77.000 bezoekers voor Kahlo & Rivera - Cobra Museum voor Moderne Kunst

77.000 bezoekers voor Kahlo & Rivera

Was te zien van 5 jun t/m 3 okt 2021

Kahlo & Rivera zorgden voor groot succes in Amstelveen na heropening musea

De tentoonstelling Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution is op zondag 3 oktober afgesloten. De tentoonstelling ging 5 juni open in het Cobra Museum voor Moderne Kunst na de lange lockdown. In vier maanden tijd hebben ruim 77.000 bezoekers het museum bezocht, dit overtrof elke verwachting van het museum. De tentoonstelling is een publiekssucces met bezoekers uit heel Nederland, liefhebbers van jong tot oud, een uitverkochte catalogus, 11.000 downloads van de audiotour en drukbezochte lezingen en rondleidingen.

Peter Tijhuis

Elke dag van 10 tot 10
Met de steun van een geweldig team van ruim 70 vrijwilligers en sterke handen in het café, de winkel en de receptie heeft het museum voor vele bezoekers een gastvrije ontvangst georganiseerd na een hele lange periode van gesloten deuren door de coronapandemie. Vanwege de geldende corona-restricties heeft het Cobra Museum extra avondopenstellingen aangeboden. Het museum was in de afgelopen periode elke dag geopend van 10.00 tot 22.00 uur, een unicum in de Nederlandse museumgeschiedenis. In het begin was het wennen voor het publiek, maar in de laatste weken waren ook de avondsloten veelal uitverkocht. De avondopstellingen waren mogelijk dankzij de genereuze steun van het Kickstart Cultuurfonds.

Digitaal bereik
Door de restricties vond het Cobra Museum het van nog groter belang om liefhebbers ook buiten de museummuren te bereiken. Op donderdag 27 mei werd de online opening door maar liefst 1.808 mensen bijgewoond. Met de videoregistratie van deze talkshow, een online curatorial tour, do it at home Frida workshops bereikten we nog eens duizenden geïnteresseerden. Maar liefst 2 miljoen mensen lazen online, in de krant of in hun favoriete magazine over de tentoonstelling of men zag of hoorde programma’s op radio en tv waarin de tentoonstelling werd genoemd.

Vele nieuwe bezoekers
Uit het publieksonderzoek blijkt dat er maar liefst 5.000 Amstelveners kwamen kijken naar Kahlo, Rivera en tijdgenoten, 20.000 Amsterdammers en bijna 50.000 bezoekers uit de rest van Nederland en de wereld. Meer dan de helft van de bezoekers was Museumkaarthouder (44.000) en 8.700 VriendenLoterij VIP-KAARThouders en hun introducés kwamen langs. Recensies zijn de belangrijkste informatiebron, maar de mond-tot-mond reclame was net zo belangrijk. 11.000 bezoekers waren jonger dan 40 jaar en dat zorgde voor een divers publiek op zaal en bij symposia, lezingen en events. Bijna 30.000 bezoekers maakten gebruik van het OV en shared mobility om het museum te bereiken.

Economische impuls
Afgelopen voorjaar kwam Amstelveen weer tot leven met de heropening van het openbare leven. Samen met Visit Amstelveen, amsterdam&partners en de MRA heeft het museum zich sterk gemaakt om zoveel mogelijk bezoekers naar Amstelveen te trekken. De feestelijke citydressing werd ook door ondernemers omarmd en er werd mooi aanbod gerealiseerd met Cinema Amstelveen, Participe, de Bibliotheek Amstelland, P60 en Museum JAN. Met de vele bezoekers uit binnen- en buitenland geeft het Cobra Museum de omgeving een economische impuls van ruim 4 miljoen euro*. De samenwerking tussen lokale partijen wordt duurzaam voortgezet.

* Economische impuls is aantal bezoekers x bestedingen.
Gebaseerd op het publieksonderzoek door Bluefield & NBTC-NIPO research, Toeristisch bezoek aan steden, 2018 & CBS, NBTC Onderzoek Inkomend Toerisme, 2018