Guillaume Cornelis Beverloo, Luik 1922 – Auvers-sur-Oise 2010 – Cobra Museum voor Moderne Kunst

Guillaume Cornelis Beverloo, Luik 1922 – Auvers-sur-Oise 2010

Corneille sloot vriendschap met Karel Appel aan het begin van de Tweede Wereldoorlog toen zij tekenlessen aan de Rijksacademie in Amsterdam volgden. In 1947 verliet Corneille het behoudende Nederlandse klimaat voor een verblijf in Boedapest waar hij het latere Cobra-lid Jacques Doucet tegenkwam. Corneille was erg onder de indruk van de rauwheid en de vrijheid die uit zijn werk sprak. De beroemde Zwitserse kunstenaar Paul Klee (1906 – 1940) inspireerde Corneille om de oorsprong van creativiteit te zoeken in het naïeve en ongevormde. Deze gedachte zou ook binnen Cobra een belangrijke rol gaan spelen.

Corneille, Fable paienne (Heidense fabel), 1949, olieverf op doek, 80 x 69,5 cm © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en het aankoopfonds van de gemeente Amstelveen
Corneille, L’homme dans la ville (Mens in de stad), 1952, olieverf op doek, 88 x 115 cm, © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / schenking van de kunstenaar ter nagedachtenis aan Marjet den Bieman