Eugène Brands, Amsterdam 1913 – 2002 - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Eugène Brands, Amsterdam 1913 – 2002

Als jonge, autodidacte kunstenaar werd Brands sterk beïnvloed door het surrealisme. Net als de Surrealisten wilde hij benadrukken dat we niets om ons heen als vanzelfsprekend of ‘normaal’ moeten beschouwen. Het vernieuwende, experimentele werk van Brands werd al opgemerkt door Willem Sandberg, later directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam. Brands maakte in 1946, naar aanleiding van een tentoonstelling daar, kennis met de latere Cobra-leden Karel Appel, Corneille en Anton Rooskens. Zij werden regelmatige bezoekers van zijn atelier. In 1948 werd Brands lid van de door hen opgerichte Experimentele Groep in Holland, die kort daarna opging in Cobra.

Eugène Brands, Zonder titel, jaren ‘50, gemengde techniek (kurk, verf, hout, metaal en touw), 60 x 45 x 15 cm © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / aangekocht met steun van de BankGiro Loterij en het aankoopfonds van de gemeente Amstelveen

Eugène Brands, De fijne fietstocht, 1966/67, Collage mixed media © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen