Constant Nieuwenhuys, Amsterdam 1920 – Utrecht 2005

After a frustrating time at the art academy between 1939 and 1940, Constant met the Danish artist Asger Jorn. They became friends and the dynamic, internationally oriented Jorn encouraged Constant to start a new avant-garde group in the Netherlands: the Experimental Group, which would later become Cobra. Constant not only played in Holland an important artistic role within Cobra, but also a theoretical one.

Constant, Fauna, 1949, tempera op doek, 74,8 x 84,9 cm © foto: Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen / uit collectie Hans en Alice de Jong / aangekocht met steun van de BankGiro Loterij, het Titus Fonds van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting, het VSB fonds en het aankoopfonds van de gemeente Amstelveen

Art historian Willemijn Stokvis in 2017: Constant was the catalyst of Cobra, because he was so Marxist at the time. That Marxism forced the group together.

Constant, Eivormige constructie, 1957, perspex, staal en steen, 94 x 67 x 64 cm, Fotograaf Tom Haartsen ©Constant / langdurige bruikleen Fondation Constant c/o Pictoright Amsterdam, Collectie Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen