Jonas Ohlssons Summerschool: Class of ‘24 - Museum Cobra

Jonas Ohlssons Summerschool: Class of ‘24

Maandag 22 t/m vrijdag 26 juli

Summerschool ’24 was weer een groot succes waarbij veel kunst is gemaakt.

Van maandag tot en met vrijdag hebben de deelnemers verschillende workshops en lezingen gevolgd en hebben ze veel kunst gemaakt onder leiding van Jonas Ohlsson.

Zo heeft Taneesha Sijmons een lezing gegeven over seksualiteit. Ze is coach op het gebied van sensualiteit, relatie en intimiteit en is erotisch danseres. Met haar werk empowered en ondersteunt zij mensen om de relatie met zichzelf, hun partner(s), hun lichaam te ontdekken en hun sensuele welzijn te omarmen en te verdiepen. Als erotische danseres belichaamt zij de viering van de vrouw en toont daarmee de kracht van empowerment. Door haar performance art benadrukt zij dat naaktheid en sensualiteit niet als taboe gezien hoeven te worden en gebruikt ze haar kunstvormen om de schoonheid, het magnetisme en de vrijheid binnen sensualiteit tentoon te stellen.

Ook Kenneth Aidoo heeft een workshop gegeven. Kenneth Aidoo is een beeldend kunstenaar die zich verdiept in de maatschappelijke positie van mensen uit de Afrikaanse diaspora door middel van film, schilderijen, tekeningen en video-installaties. Hij studeerde in 2019 af aan de Gerrit Rietveld Academie met een reeks portretten, waarin hij de dagelijkse ervaringen die hij in Nederland opdeed, onderzocht. Andere onderwerpen in zijn werk zijn de driehoek verbinding tussen Ghana, Nederland en Suriname, en hoe het is om een tri-culturele identiteit te hebben. Aidoo heeft zowel in Nederland geëxposeerd en een internationale show in Antwerpen, België. Hij is genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Moderne Schilderkunst in 2021 en is een van de drie winnaars in 2022. Zijn werk bevindt zich in privé- en openbare collecties.

De week is afgesloten met een presentatie en een afsluitende borrel. De tentoonstelling is nog even te zien in Museum Cobra!

Evgeny Astapov