De iconische foto van Che Guevara - Cobra Museum voor Moderne Kunst

De iconische foto van Che Guevara

Korda op de radio

Vanaf 18 maart is in het Cobra Museum de tentoonstelling: Korda, Cuba, Che, Glamour te zien. Met foto’s van de Cubaanse fotograaf Alberto Diaz Gutiérrez, beter bekend als Korda.

Guerrillero Heroico, La Habana, 5 marzo 1960©Korda Estate

Alberto Diaz Gutiérrez: Korda
Korda (Havana, 1928 – Parijs, 2001), is de maker van het iconische portret van Che Guevara, Heroic Guerrilla gedateerd 5 maart 1960. Het portret wordt beschouwd als de meest gereproduceerde foto in de geschiedenis van de fotografie en als een van de beelden die het meest representatief is voor de 20e eeuw. Korda fotografeerde de Cubaanse Revolutie (1959) en maakte een grafisch dagboek met de epische iconografie die de eerste jaren van die periode kenmerkte. Zijn werk vormt een belangrijke historische documentatie en leert ons veel over de revolutionaire geest en het karakter van de betrokkenen.

In deze aflevering van De Nieuws BV van donderdag 17 maart van BNN VARA vertelt Latijns Amerika-journalist van Bureau Buitenland Edwin Koopman hoe deze foto gemaakt werd en waarom deze foto deze iconische status kreeg.

Luister de aflevering via deze link.