Architect Wim Quist van Cobra Museum overleden

Architect van Cobra Museum overleden

6 juli 2022

Met medeleven hebben wij kennisgenomen van het overlijden van Wim Quist (91), architect van onder andere het gebouw van het Cobra Museum. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst is een speciaal museum in Nederland. Niet alleen vanwege de aanzienlijke collectie Cobra kunstwerken maar ook vanwege het unieke gebouw van de hand van Quist. Quist streefde in zijn werk naar ‘humane beeldende logica’: een gebouw moet logisch in elkaar zitten, een beeldende kracht bezitten en daarbij menselijk zijn. Quist had daarbij een grote affiniteit met beeldende kunst.

In Rotterdam zet Quist een groot aantal beeldbepalende gebouwen neer, zoals het Maritiem Museum (1986) en de Rotterdamse Schouwburg (1988). Quist bouwt daarnaast een flink aantal musea, waaronder een uitbreiding van het Kröller-Müller museum in Nationaal Park de Hoge Veluwe (1969-1977), het Museon in Den Haag (1980-1985), het Cobra museum in Amsterdam (1992-1995), het Museum Beelden aan Zee (1994) en het Noordbrabants Museum.

Het Cobra Museum neemt in zijn hoofdvorm drie richtingen uit de aanliggende bebouwing op. De diagonale lijn wordt daarbij doorgezet in een bestaande singel. Het museum heeft twee grote expositiezalen: een zaal op de begane grond die door middel van een glazen gevel uitziet op het water en een 45 graden ten opzichte van de onderzaal gedraaide bovenzaal met een reeks zaagtanddaklichten. Spil van de interne ruimte is een dubbelhoge patio met glazen wanden. Deze patio is door Tajiri ingericht als droge Zen-tuin, waarbij de traditionele keien zijn vervangen door schermen van cortenstaal.

Namens het bestuur, directie en medewerkers wensen we de familie veel sterkte met dit grote verlies.