Symposium Gender in beeld - Museum Cobra

Symposium Gender in beeld

Zaterdag 12 maart, 14:30 - 17:30 uur

Deel:

Hoe verbeelden we anno 2022 gender in kunst, media en literatuur? Op zaterdag 12 maart gaan schrijver Maxim Februari, fotograaf Harmen Meinsma en filmmaker Chris Rijksen onder leiding van wetenschapper Linda Duits over gender en beeldvorming. Op welke manier speelt gender een rol in hun werk? Hoe was dit tien jaar geleden en wat hopen zij voor de toekomst? Welke vraag zou jij hen over dit onderwerp willen stellen?

Tentoonstelling Clandestien: Het lichaam centraal
Het symposium wordt georganiseerd door de Bibliotheek Amstelland en het Cobra Museum in het kader van de tentoonstelling Clandestien: Het lichaam centraal. Clandestien toont fotografie van meer dan 60 kunstenaars in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Deze foto’s zijn stuk voor stuk een ode de aan diversiteit. Hun schoonheid ligt vooral in de persoonlijke expressie van de geportretteerde. De makers zoeken het buiten de geldende normen en schoonheidsidealen en doen een pleidooi om het lichaam in alle verschijningsvormen te waarderen.

Het symposium start om 15.30 uur maar kom gerust een uurtje eerder om de tentoonstelling te bekijken. De voertaal van het symposium is Nederlands. 

Sprekers

Moderator en wetenschapper Linda Duits
Linda Duits (1976) is sociaalwetenschapper gespecialiseerd in gender en seksualiteit. Als deskundige en opiniemaker is ze regelmatig te horen in de pers. Daarnaast geeft ze freelance media- en genderstudies aan verschillende universiteiten. Duits is geaffilieerd met het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek van de Universiteit Utrecht. Van haar hand verschenen Meisjes Kijken (2013, met Pedro de Bruyckere), Dolle Mythes (2017), Seks op z’n Duits (2018) en Eindelijk weten wat seks is (2020).

Schrijver Maxim Februari
Maxim Februari (1963) is schrijver en filosoof. Hij debuteerde in 1989 met een roman waarvoor hij de Multatuliprijs kreeg. In 2000 promoveerde hij in de ethiek aan de universiteit van Tilburg. Sinds twintig jaar schrijft hij columns, aanvankelijk voor de Volkskrant en tegenwoordig op de opiniepagina van de NRC. In 2012, op 49-jarige leeftijd, begon hij aan een geslachtsaanpassende behandeling; daarover schreef hij in 2013 het informatieve boek ‘De maakbare man, notities over transseksualiteit’. Maxim is lid van de Akademie van Kunsten; zijn literaire werk is vele malen bekroond, in 2020 met de prestigieuze P. C. Hooftprijs.

Fotograaf Harmen Meinsma
Harmen Meinsma (1991) behaalde in 2017 zijn BA (Hons) diploma aan de Willem de Kooning Academie met als specialisatie beeldende kunst en fotografie. Sindsdien werkt hij aan kleurrijke projecten die hij maakt op eigen initiatief en in opdracht. Zijn werk is onder andere tentoongesteld in New York tijdens Photoville en de Kunsthal Rotterdam. Daarnaast is zijn fotografie te zien geweest in bladen zoals &C, FD Persoonlijk, NRC, Vogue NL en Volkskrant Magazine.

Filmmaker Chris Rijksen
Chris Rijksen (1991) is verhalenverteller voor verbinding en verbeelding. Hij is oprichter van het filmmakerscollectief de Transketeers en heeft projecten gemaakt met een grote focus op positieve zichtbaarheid en diversiteit, zoals de webserie ’the naked truth’, de campagne ‘iedereenisanders’ en de net5 serie ‘ik word prostituee’. Met documentaire en fictie draagt hij bij aan de dialoog over gender, identiteit en emancipatie. In 2012 was hij winnaar van de Pride Photo Award en in 2019 jurylid voor deze internationale fotowedstrijd.

Programma
14.30 – 15.30 uur Inloop & eventueel de tentoonstelling bekijken
15.30 – 15.40 uur Openingswoord door wethouder Marijn van Ballegooien
15.45 – 16.45 uur Paneltalk met gasten
16.45 – 17.30 uur Afsluitende borrel in het museum café

Datum: zaterdag 12 maart
Tijd: 15.30 – 17.30 uur
Prijs: €15 euro (exclusief museumentree)
Tickets

Het Symposium Gender in Beeld wordt georganiseerd door de Bibliotheek Amstelland en het Cobra Museum en is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds en de gemeente Amstelveen.