Exclusieve rondleiding door gastcurator Naja Rasmussen op 8 april

Exclusieve rondleiding door gastcurator Naja Rasmussen

Zaterdag 8 april

Speciale rondleiding door de tentoonstelling Becoming Ovartaci door gastcurator Naja Rasmussen

Deze rondleiding is in het Engels

Tijd: 15.30 – 16.15 uur, met aansluitend ruimte voor vragen.
Prijs: gratis (exclusief museumtoegang)
Reserveren: er is plek voor maximaal 20 mensen per tour. Maak hier je reservering voor zaterdag 8 april.
Reserveringsinstructie: selecteer eerst het type museumticket op het tijdslot van je keuze (vóór 14.00 uur). Vervolgens kies je voor ‘Tour Naja Rasmussen’. en volg je de verdere stappen.*

Tijdens het paasweekend organiseren we een exclusieve rondleiding door gastcurator Naja Rasmussen. Zij neemt de deelnemers mee door de tentoonstelling Becoming Ovartaci die ze voor het Cobra Museum heeft samengesteld.

Tijdens de rondleiding zal Naja Rasmussen dieper ingaan op het leven en werk van Ovartaci (1894 – 1985, geboren als Louis Marcussen), een opmerkelijke kunstenaar wiens artistieke oeuvre nauw verweven was met haar eigen, radicale levensverhaal. Ovartaci was een begaafd kunstenaar en autodidact, een dichter, een wereldreiziger, een intellectueel, een psychiatrisch patiënt, een dromer en nog veel meer. Haar bijzondere schilderijen, beeldhouwwerken, werken op papier en muurschilderingen omvatten haar hele wereld. Ze leefde letterlijk in en met haar kunst.

Ovartaci – Foto: Archive Museum Ovartaci

Ovartaci

Ovartaci was de naam die ze zichzelf gaf toen ze in 1929 onder dwang werd opgenomen op de psychiatrische afdeling van het Risskov Ziekenhuis in Aarhus. Nadat schizofrenie bij haar werd vastgesteld, bracht ze de rest van haar leven door als inwonende patiënte. De naam Ovartaci kan worden vertaald als ‘hoofdpatiënt’, een afgeleide van overtossi in het Jutlandse dialect, overtosse in het Deens.

Centraal in het werk van Ovartaci staat het concept van metamorfose en transformatie. Ze had de behoefte om de wereld om haar heen letterlijk te veranderen in haar eigen universum en in een mooiere plek: zij maakte grootse plannen om niet alleen haar eigen kamer en meubels te beschilderen, maar het hele ziekenhuis. Gedurende de 56 jaar dat Ovartaci in het psychiatrisch ziekenhuis woonde, kreeg ze een grote vrijheid om zich als kunstenaar te ontwikkelen. Ze leefde in een voortdurend proces van kunst maken, haar manier van verwerken, zijn en ademen. Ze geloofde sterk in het boeddhisme, animisme en in reïncarnatie. Haar vele vorige levens waren haar belangrijkste bron van inspiratie.

Begin jaren 50 gaf Ovartaci te kennen dat ze vrouw wilde worden. Ze was ongelukkig met haar mannelijke seksualiteit omdat ze al haar vorige levens vrouw was geweest. Ze diende een verzoek tot castratie in maar tot haar ontsteltenis werd haar wens afgewezen. Uit wanhoop besloot ze het dan maar zelf te doen en amputeerde zich in de timmermanswerkplaats van het ziekenhuis. Pas daarna kreeg ze alsnog toestemming voor operaties om daadwerkelijk haar geslacht te veranderen. Ze voelde zich bevrijd en schilderde een klein werk, getiteld Mijn bevrijdingsdag.

Ovartaci transformeerde haar kamer van 12 vierkante meter in een uitbundig, denkbeeldig universum. Naast haarzelf werd het bewoond door dieren en langwerpige katachtige vrouwelijke hybriden op hoge hakken die de wereld onderzochten, zeilden, vlogen, dansten en fietsten. Deze hybriden waren overal, sierden elke centimeter van de muren als reusachtige uitsneden, als kleine sculpturen of in schilderijen. Ze leken op levensgrote poppen en wezens en waren de zielsverwanten, zusters, metgezellen en levensgetuigen van de kunstenaar die met hen samenleefde in een gecombineerde studio, slaap- en woonkamer. Deze meeslepende, surrealistische fantasiewereld was het echte leven van Ovartaci.

Ovartaci raakt mensen. Het appelleert aan zaken waar veel mensen mee bezig zijn, zoals identiteit. En het idee dat zo sterk in haar werk verweven is, dat je zelf het heft in handen kunt nemen, blijft bijzonder inspirerend.’ Naja Rasmussen

Naja Rasmussen – Foto: Kunstmuseum Brandts.

Gast-conservator Naja Rasmussen

Becoming Ovartaci is gecureerd door Naja Rasmussen, hoofdconservator bij Kunstmuseum Brandts in Odense, Denemarken. Daarvoor was zij hoofdconservator bij ARKEN, Museum voor Moderne Kunst in Ishøj. Zij heeft talrijke wetenschappelijke artikelen over moderne en hedendaagse kunst gepubliceerd in Deense en internationale catalogi en kunstpublicaties.

* Vragen over de kaartverkoop? Van maandag t/m vrijdag kun je tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.