Paneltalk: Welk perspectief is de waarheid? - Museum Cobra

Paneltalk: Welk perspectief is de waarheid?

Zaterdag 28 september

Paneltalk: Welk perspectief is de waarheid?

Datum: zaterdag 28 september
Tijd: 13:00-15:00 uur

Op zaterdag 28 september nodigt de Cobra Academy jullie uit voor een paneltalk. Welk perspectief is de waarheid?

De fototentoonstelling van Franse Pierre Verger & Nederlandse Diana Blok brengt beelden van twee uiteenlopende fotografen samen. Als bezoeker vraag je je af: hoe sluiten ze op elkaar aan én waarin verschillen zij?
Verger legde als antropoloog – en daarmee een outsider – de Afrikaanse cultuur vast, terwijl Blok onderdeel uitmaakte van de LHBTIQ+ community en hen als insider van de groep vastlegde in haar portfolio. Verger’s rol als buitenstaander ten opzichte van de Afrikaanse stammen, zo ook die van tot slaaf gemaakte groepen in Latijns-Amerika, is een die lastige vragen oproept. Vragen die wij samen met jou tijdens ons panelgesprek hopen te belichten.
Kan zijn kunst, gemaakt vanuit die antropologische blik, de waarheid spreken? Of kan alleen de insider van een gemeenschap dat op een eerlijke manier doen?

Over Pierre Verger
Van 31 mei tot en met 29 september 2024 toont Museum Cobra een selectie van werken uit het omvangrijke oeuvre van de fotograaf Pierre Verger (Parijs 1902 – Salvador 1996).  Pierre Verger werd geboren in Parijs en vond uiteindelijk zijn thuis in de Braziliaanse stad Salvador. De Pierre Verger – The One That I am Not is een viering van zijn fotografische nalatenschap, zijn hart en zijn onophoudelijke zoektocht naar zelfontdekking. De tentoonstelling toont meer dan 160 werken die hij tijdens verschillende reizen maakten. Het is voor het eerst dat er in Nederland een solo-tentoonstelling te zien is.

“Ik begon te reizen, niet zozeer uit de wens om etnografisch onderzoek te doen of reportages te maken, maar uit de behoefte om afstand te nemen, om mezelf te bevrijden en te ontsnappen aan de omgeving waarin ik tot dan toe had geleefd en waarvan de vooroordelen en gedragsregels me niet gelukkig maakten… Het gevoel dat er een enorme wereld bestond, verliet mijn geest echter niet en het verlangen om die te zien en te fotograferen bracht me naar andere horizonten.”

Pierre Verger. Salvador, Bahia, Brazil, 1950s © Pierre Verger Foundation

Over Diana Blok
De tentoonstelling I challenge you to love me toont een overzicht van het werk van de fotografe en kunstenares Diana Blok (Uruguay, 1952). Blok werd geboren in Montevideo en woonde in Colombia en Guatemala. Ze studeerde sociologie in Mexico City. In 1974 emigreerde ze naar Amsterdam en ontwikkelde zich tot een zeer succesvolle fotografe en kunstenares. Met haar werk onderzoekt Diana onderwerpen als identiteit, gender, seksuele diversiteit en cultuur.

Self Portrait in Arles 1982 © DianaBlok

Over de sprekers
Sioe Jeng Tsao
(33), bekend als SEEYOUSIOE, is een queer, Oost-Aziatische kunstenaar uit Rotterdam. Met hun multidisciplinaire werk, dat schilderijen en digitale illustraties omvat, verkennen ze kleurrijk en kritisch thema’s als LGBTQIA+-rechten, klimaatverandering en raciale rechtvaardigheid. SEEYOUSIOE combineert persoonlijke en politieke thema’s, waardoor hun kunst een krachtig platform voor sociale verandering en zelfexpressie vormt.

Fotograaf: Renée Hilhorst

Phaedra Haringsma is een freelance journalist en fotograaf uit Amsterdam. Ze is geïnteresseerd in trans-Atlantische geschiedenis en hedendaagse koloniale verhoudingen en volgde een master in International Relations aan de London School of Economics. Momenteel is Phaedra Gastcorrespondent Koloniaal Heden bij De Correspondent. Ook is ze betrokken bij het onderzoeksproject Decolonial Futures van de Universiteit van Amsterdam, en geeft ze rondleidingen bij The Black Archives.

Met een voordracht van Sascha Sylbing:
Het absurde van ons alledaagse bevragen; daarvoor bestaat poëzie. Althans, volgens Sascha Sylbing (zij/die/hen). Als woordkunstenaar, programmamaker, moderator, dromer en drager van verschillende fluïde identiteiten, onderzoekt Sascha de beleefde realiteit. Hierin vinden vaak queerness, conflict, en gevoelens van vervreemding hun plek in Sascha’s werk. Altijd vanuit nieuwsgierigheid en kwetsbaarheid, vaak met een vleugje activisme en een tik brutaliteit. Met de hoop je te raken en met nieuwe vragen achter te laten.