Muzikale lezing Amsterdams Andalusisch Orkest - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Muzikale lezing Amsterdams Andalusisch Orkest

Zondag 26 juni, 14.00-15.00 uur

Zondag 26 juni, 14.00-15.00 uur
Gratis toegang (exclusief museumentree)

Het Amsterdams Andalusisch Orkest verzorgt in het Cobra Museum op zondag 26 juni een levendige muzikale lezing over verschillende soorten muziek uit Marokko en de Andalusische roots hiervan. Muzikant Moataz Rageb neemt je mee in de rijke muziekgeschiedenis maar verbindt deze ook met het heden. Een tweede muzikant laat je live horen hoe dit allemaal klinkt.

Amsterdams Andalusisch Orkest bij het Cobra Museum

Moataz Rageb, ook bekend als ‘Disco Arabesquo’, zal de presentatie verzorgen over de geschiedenis van deze muzikale periode. Hij is socioloog, DJ, onderzoeker en verzamelaar van Arabische cassettes, vinyl en filmposters. Naast de presentatie zal hij ook een paar cassettes en vinyl uit zijn collectie ten gehore brengen.

De live-muziek wordt verzorgd door een tweede lid van het Amsterdams Andalusisch Orkest. Hij speelt muziek die deze historische reis door de Marokkaanse repertoire zal illustreren.

Het Amsterdams Andalusisch Orkest bestaat in volle bezetting uit veertien leden uit binnen- en buitenland. Niet alleen houden zij samen het traditionele Arabo-Andalusische repertoire levend, maar ook spelen zij bijvoorbeeld improvisatiemuziek uit de Arabische wereld of volksmuziek uit de Maghreb. In de loop der jaren werkte het orkest samen met gerenommeerde musici uit allerlei genres, van Arabisch (Marcel Khalife en Sami Ysusf) tot jazz (Metropole Orkest) en flamenco (Estrella Morente).

De Andalusische muziekstijl is ontstaan in de tijd dat de Moren in Al Andalus (Zuid-Spanje) leefden. Na de val van Granada in de 15e eeuw, gingen velen van hen in Marokko wonen en namen zij hun muziek mee. Het klassieke Andalusische repertoire kent verschillende stijlen die meeverhuisd zijn naar Noord-Afrika. De ‘Ala al Andaloussia’ stijl is nu vooral te horen in Noord-Marokko als een van de oudste stijlen uit het Andalusische tijdperk.

Vragen over de deze muzikale lezing? Van maandag t/m vrijdag kunt u tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.