Mijn Cobra-avontuur | Lezing door Willemijn Stokvis - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Mijn Cobra-avontuur | Lezing door Willemijn Stokvis

Zaterdag 16 september

Mijn Cobra-avontuur | Lezing door Willemijn Stokvis

Datum: Zaterdag 16 september
Tijdstip: 15.00 – 17.00
Toegang: gratis (exclusief museumentree)
Aanmelden: Meld u aan door een email te sturen aan evenementen@cobra-museum.nl met als onderwerp Lezing

Vijftig jaar geleden promoveerde Willemijn Stokvis met een veelgeprezen proefschrift over de internationale Cobra-beweging. Sindsdien schreef zij tal van artikelen en publicaties over Cobra en vele kunstenaars en werkte ze mee aan verschillende tentoonstellingen. Hiermee leverde ze een grote bijdrage aan de kennis over en waardering voor deze groep kunstenaars en hun werk. Aanleiding voor het Cobra Museum om Willemijn Stokvis – in het jaar waarin we ook het 75-jarig jubileum van Cobra vieren – uit te nodigen om haar persoonlijke verhalen en ervaringen tijdens een lezing met het publiek te delen. Haar memoires zullen, die in Corona-tijd verschenen, getiteld ‘De revolutie in praktijk. Mijn leven met Cobra’ (2022, uitgeverij De Weideblik, Varik), onder de aandacht gebracht worden. Ook wordt in de Voordrachtzaal van het museum een kleine presentatie ingericht met een selectie van publicaties, artikelen en enkele bijzondere tekeningen die zij van bevriende kunstenaars ontving.

Cobra was voor Willemijn Stokvis een groot avontuur en loopt als een rode draad door haar leven. Ze was er als student al vroeg bij om de beweging te bestuderen en ontwikkelde zich sindsdien tot een autoriteit op dat vlak. Ook wierp zij nieuw licht op enkele tot dan toe onbekende of onderbelichte vrouwelijke kunstenaars (o.a. Lotti van der Gaag).

onder: v.l.n.r. Karel Appel, Rob Sneeps, Rik Fernhout en Willemijn Stokvis 1990 Gemeente Museum Den Haag. Foto Nico Koster.

Tijdens de lezing belicht zij een aantal hoogtepunten van dit avontuur. Zij zal spreken over haar ontmoetingen met de kunstenaars en hun werk, haar tochten naar Denemarken, België, Frankrijk, Engeland etc., maar ook over het ontstaan van haar publicaties. En tenslotte deelt zij haar ervaringen over de vele reizen die ze maakte, daar waar de vele Cobra-exposities plaatsvonden.

Programma

15.00u Welkomstwoord en introductie door Stefan van Raay, directeur Cobra Museum
15.10u Lezing ‘Mijn Cobra Avontuur’ door Willemijn Stokvis
16.00u Gelegenheid voor vragen