Literaire Iftar: Abdelkader Benali, Khalid Mourigh en Samira Dainan - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Literaire Iftar: Abdelkader Benali, Khalid Mourigh en Samira Dainan

Vrijdag 29 april, 18.45 uur-22.00 uur

Dit programma is uitverkocht

Vrijdag 29 april – vanaf 18.45 uur tot 22.00 uur
Prijs: € 15,- (exclusief museumtoegang)
TICKETS – let op: instructies voor kaartverkoop vind je onderaan deze pagina.
Dit evenement is in het Nederlands

De ramadan is voor moslims een tijd van vasten, bezinning en samenkomen. Elke avond wordt na zonsondergang het vasten gebroken met een iftarmaaltijd. Samen eten verbindt, zoals ook kunst op haar eigen manier mensen verbindt en inspiratie biedt. Het Cobra Museum brengt beide samen en organiseert een iftaravond waarin je naar aanleiding van de tentoonstelling Het Andere Verhaal nader kennis maakt met de Marokkaanse literatuur. Gastcurator en schrijver Abdelkader Benali vertelt over Moderne Marokkaanse kunst en de Nederlandse schrijvers van Marokkaanse komaf Khalid Mourigh en Samira Dainan dragen voor uit hun werk. Na zonsondergang eten we samen de iftarmaaltijd.

Op deze literaire iftaravond is iedereen van harte uitgenodigd om deel te nemen. Voor niet-moslims is het een mooie gelegenheid om kennis te maken met de traditie van de iftar en de gebruiken die hierbij horen.

Programma
Vanaf 18.45 uur gaan de museumdeuren open en kun je op eigen gelegenheid de tentoonstelling Het Andere Verhaal bekijken en ervaren. Vervolgens neemt gastcurator Abdelkader Benali je om 19.45 uur mee op een reis door de Moderne Marokkaanse kunst met ruime aandacht voor de literaire invloeden van die tijd. Daarna gaan we terug naar de tentoonstellingsruimte waar je tussen de kunst kennismaakt met twee schrijvers: Khalid Mourigh en Samira Dainan. Zij dragen voor uit eigen werk. Rond 21.00 uur gaan we aan tafel voor de iftarmaaltijd.

Khalid Mourigh is taalkundige en schrijver. In zijn literair debuut De Gast uit het Rifgebergte vertelt hij het fascinerende levensverhaal van zijn opa Ali die via vele omzwervingen in 1964 in Nederland terecht komt. Mourigh vermengt in zijn boek het frivole van de Marokkaanse vertelcultuur met de geschiedenis van de komst van de eerste Marokkaanse gastarbeiders en plaatst zo zijn eigen familieverhaal in een breder historisch en politiek perspectief.

Samira Dainan is schrijver en zangeres en debuteerde in 2016 met haar boek Veertig Dagen – Mijn Zoektocht naar Troost. Dainan beschrijft hierin de veertig dagen na de dood van haar vader, kunstschilder en dichter Ahmed Dainan uit Asilah, Marokko. Ze reist naar Jeruzalem, een stad die heilig is voor de drie grootste wereldreligies. Ze zoekt hier naar houvast en troost en kijkt terug op het bijzondere leven van haar vader.

Iftarmaaltijd
De iftarmaaltijd wordt verzorgd door de CousCousbar van Nadia Zerouali. Zerouali is culinair schrijver en verkreeg hiernaast bekendheid als tv-kok bij het programma BinnensteBuiten.
Voorafgaand aan de iftarmaaltijd bieden we een ruimte voor gebed, waar ook enkele gebedskleedjes aanwezig zijn.

Boekverkoop Venstra

Speciaal voor de iftaravond biedt boekhandel Venstra in het Cobra Museum een selectie van boeken te koop aan, waaronder de werken van de schrijvers die optreden.

Instructie voor kaartverkoop:

• Selecteer op 29 april, 18.45 uur, het gewenste aantal en type museumtoegang (je kunt vervolgens op elk tijdstip tussen 18.45 en 19.45 uur het museum binnenkomen).
  • Ga naar de volgende stap en selecteer vervolgens bij Literaire Iftar ook het tijdstip 18.45 uur. Kies het aantal gewenste tickets.
  • Volg de vervolgstappen.

Vragen over de kaartverkoop? Van maandag t/m vrijdag kunt u tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.

Foto Samira Dainan door Andreas Terlaak