Kosmogonie: let's talk about art - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Kosmogonie: let’s talk about art

Zaterdag 26 november 2022

Artist talk onder leiding van Richard Kofi

Tijd: 15.30 – 17.30 uur
Voertaal: Nederlands
Toegang: gratis op vertoon van geldig entreebewijs, wel graag een ticket reserveren via deze link.

In het kader van de tentoonstelling Kosmogonie organiseert het Cobra Museum op 26 november een artist talk onder leiding van Richard Kofi met als speciale gasten musicus en theatermaker Djuwa Mroivili en dichter Babeth Fonchie Fotchind. Deze jonge makers uit de Afrikaanse diaspora zullen met elkaar en met Kofi in gesprek gaan over de verschillende thema’s in de tentoonstelling en hun eigen werk en artistieke praktijk.

Wat inspireert hen, welke gedachtes roepen de werken bij hen op en in hoeverre sluiten de kunstwerken aan bij hun eigen referentiekader? Door middel van een gesprek maar ook aan de hand van een eigen artistieke bijdrage, zullen ze hier verdere uitleg over geven. Het gesprek zal worden afgewisseld met een nog niet eerder opgevoerde theatrale monoloog en een gedicht.

Programma
15.00 – 15.30 uur Inloop & gelegenheid om zelfstandig de tentoonstelling te bekijken
15.30 – 16.30 uur Paneltalk met gasten, afgewisseld met artistieke bijdragen
16.30 – 17.30 uur Aansluitend borrel in het café en de gelegenheid om na te praten

Djuwa Mroivili
Djuwa Mroivili (1998) studeerde Klassieke Muziek aan het ArtEZ conservatorium met als hoofdvak piano. Ze werkt regelmatig samen met kunstenaars uit andere kunstdisciplines. In mei 2021 trad ze op in de Grote Zaal van het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam in een van de Empty Concertgebouw Sessions. Momenteel werkt Mroivili aan een tweetal theatervoorstellingen, waarin ze het publiek mee terugneemt naar de Wereldtentoonstelling van 1883 op het Amsterdamse Museumplein. Onderdeel van deze tentoonstelling was de verbeelding van de koloniale wereld van die tijd. Mroivili onderzoekt in haar voorstelling hoe deze blik van toen vandaag de dag nog doorwerkt in de programmering van de huidige musea aan hetzelfde plein. Ze fantaseert over een mogelijke toekomst zonder deze manier van kijken, voor haar en de kunstenaars om haar heen. De voorstellingen vormen een tweeluik genaamd FAIR AND SQUARE en zullen op 29 januari 2023 te zien zijn in het Bijlmer Parktheater.

Babeth Fonchie Fotchind
Babeth Fonchie Fotchind (1993) is jurist en dichter. Ze draagt regelmatig voor op podia en festivals, publiceerde onder meer in De Revisor, De Groene Amsterdammer, De Gids, en Elle, en was huisdichter van online tijdschrift Lilith Mag. Door VOGUE werd ze verkozen tot Next Talent To Watch en daarnaast werd ze genomineerd voor de Harpers Bazaar Women of the Year Award. In haar dichtbundel Plooi, die verscheen in juni 2022 bij Uitgeverij De Geus, dicht ze over de verborgen kwetsbaarheden in het leven van de grootstedelijke, ogenschijnlijk succesvolle millennial. Hoe kun je je eigen leven vormgeven als invloeden van buitenaf je steeds een bepaalde kant op proberen te duwen?

Richard Kofi
De Arnhemse kunstenaar en curator Richard Kofi (1988) onderzoekt on-afgeronde geschiedenissen en geeft deze speculatieve toekomsten. Bij zijn aanpak zijn heden, verleden en toekomst aan elkaar verbonden. Kofi maakt voornamelijk tekeningen, hij is Stadstekenaar van Amsterdam, maar stelt ook interdisciplinaire kunstprojecten samen, waarin hij speciale aandacht besteedt aan samenwerkingen met gemeenschappen. Kofi’s artistieke verkenningen zijn onderdeel van een groter onderzoek, waarin hij zich verdiept in het (afro)futuristische concept Astro-Blackness. Hierbij gaat Zwart bewustzijn niet alleen uit van de relatie van het individu tot witheid en het Eurocentrisme, maar wordt ook gezocht naar een Zwarte positie in relatie tot de natuur, de kosmos, mythologie, technologie en de wetenschap. In 2019 was Kofi genomineerd voor de Museumtalentprijs en in 2021 won hij de Thami Myele Residency Award, een Amsterdamse prijs voor kunstenaars van het Afrikaans continent en de diaspora.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door het Cobra Museum, met dank aan Pauline Burmann, directeur van het platform African Arts an Theory.