Jonas Ohlssons Summerschool: class of 23  - Museum Cobra

Jonas Ohlssons Summerschool: class of 23 

Maandag 17 t/m vrijdag 21 juli 2023 

Deel:

Jonas Ohlssons Summerschool: class of 23 

Praktische informatie 

Data en tijden: maandag 17 juli t/m vrijdag 21 juli 2023, dagelijks van 10.00-17.00 uur
Voertaal: Nederlands en Engels
Kosten: € 325,- per deelnemer (inclusief materiaal, koffie/thee en toegang tot het museum; exclusief schetsboek en schrijfwaar) (Voor studenten geldt op vertoon van een bewijs van inschrijving aan een erkende MBO, HBO of universitaire opleiding een speciaal kortingstarief van € 275,-).
Tickets:ga naar 17 juli 2023 en selecteer het ticket voor de Summerschool. Er is een beperkt aantal tickets beschikbaar.

Deelnemers ontvangen een week voor aanvang het rooster en praktische informatie. 

  

Zevende editie van Jonas Ohlssons Summerschool @ Cobra Museum
Speciale gastdocent: Tanja Ritterbex
Vier en een halve dag lang tekenen en feestelijke afsluiting met DJ Lonely 

Maak samen met kunstenaar Jonas Ohlsson een reis door je eigen creativiteit! Ontdek de intuïtieve kracht van het beeld en ga op zoek naar je eigen creatieve instinct.  

The REMIX of freedom and responsibility, the hearts and the minds 

In deze editie staat het thema vrijheid centraal: hoe is het vandaag de dag gesteld met de vrijheid van Cobra en hoe ziet deze vrijheid in kunst en samenleving er anno 2023 uit? Gastdocent Tanja Ritterbex geeft naar aanleiding van haar werk Frida and Tanja in the Park dat te zien is in de tentoonstelling Grenzeloos en vrij een inkijkje in haar eigen manier van werken. De in Berlijn wonende Nederlandse kunstenaar creëert dagboekachtige tableaux vivants in de vorm van schilderijen, tekeningen, installaties en performances. Haar (zelf)portretten en stillevens zijn opgebouwd met intense kleuren en patronen. Voor Ritterbex vormt haar persoonlijk leven en het moederschap een belangrijke inspiratiebron. De verkenning van het kunstenaar-moeder-zijn en de wederzijdse genegenheid tussen moeder en kind zijn terugkerende elementen in haar werk.  


Tanja:  

“Mijn werk Frida and Tanja in the Park dat nu in het Cobra Museum hangt is autobiografisch: ik zit samen met mijn dochtertje Frida op het gras. Maar het gras is rood-oranje van kleur en de hoed op mijn hoofd lijkt wel te zweven als een rare UFO. Niets hoeft te kloppen. Je zou het naïeve schilderkunst kunnen noemen maar voor mij straalt dit vrijheid uit. Ik vertel verhalen die meestal in een zin te vatten zijn, vaak is dat ook de titel van het werk. Het is simpel.  

Van de Cobra-kunst wordt vaak gezegd, ‘nou, dat kan mijn kind ook!’ maar probeer het maar eens! Dan valt het vies tegen. Er komen beslissingen op je pad waar je te diep over gaat nadenken. Het is een steeds terugkerende strijd om een werk te maken dat tussen werkelijkheid en surrealisme in zit. Want vaak gaat het niet om WAT je schildert, maar om HOE je het schildert. Denk bijvoorbeeld aan de vrijheid in de penseelvoering. Waarom zou je een strakke rechte lijn op papier zetten als hij ook krom kan zijn. Van wie krijg je deze grenzen opgelegd? Van niemand? Geef jezelf meer vrijheid. Durf die vrijheid in je schilderwerk te accepteren. De wereld hoeft er niet uit te zien zoals wij die kennen. Creëer binnen deze editie je eigen vrijheid op doek. Ik denk dat goede kunst meer vrijheid nodig heeft, kunstenaars die zich gaan aanpassen, komen op latere leeftijd in de knoop. Vrijheid is vooral jezelf kunnen zijn.”

Jonas:  

“Vrijheid lijkt tegenwoordig veel complexer en problematischer dan in de tijd van Cobra net na de oorlog, maar dat is waarschijnlijk een simplificatie. Wat verstaan we eigenlijk onder vrijheid? Tegen mijn studenten zeg ik vaak: “voel je helemaal vrij als je tekent, je kunt alles tekenen wat je maar wilt, het is gewoon pen en papier, we vermoorden niemand, zie het als je dagboek waar je alles aan kunt vertellen”. Maar.. Als je besluit te exposeren of te publiceren, moet je ook verantwoordelijkheid nemen voor wat je hebt getekend. Hoe bereik je totale vrijheid in je tekeningen en maakt het uit als je weet dat niemand jouw tekeningen ooit zal zien?  

Cultuurcriticus Maggie Nelson onderscheidt in haar boek On Freedom verschillende vormen van vrijheid en observeert dat het begrip vrijheid sterk verbonden is met haar tegenpolen: zoals beperking, plicht en discipline. Als leidraad gebruikt Nelson onder meer het onderscheid dat de Franse filosoof Foucault maakt tussen bevrijding en vrijheid: bevrijding als kortstondige daad op een bepaald moment en vrijheidspraktijken als blijvende noodzaak. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar? In de Zwarte Piet discussie bijvoorbeeld zijn er twee heel verschillende versies van vrijheid die met elkaar botsen: de vrijheid om oude tradities te vieren die van generatie op generatie worden doorgegeven versus vrij zijn van de blootstelling aan racistische stereotypen en racisme.” 

De vraag is dus…hoe regel je het huwelijk tussen je eigen vrijheid en die van anderen, waar ligt jouw verantwoordelijkheid? Met deze vragen gaan we aan de slag tijdens de inhoudelijke colleges over kunst en filosofie. Naast theorie bestaat het programma verder uit een praktisch gedeelte waarin we heel veel zullen tekenen. De Summerschool wordt afgesloten met een feestelijke presentatie van de werken die door Class of 23 zijn gemaakt. De totale kosten bedragen 325 euro per deelnemer (inclusief materialen en koffie/thee en feestelijke eindpresentatie). 

‘Schilderen geeft mij geluk’
Deze editie hebben we naast een gastdocent ook een speciale deelnemer uitgenodigd, namelijk Fanny Njikoye (75): “Vijf jaar geleden ging ik naar een tekencursus voor kinderen bij mij in de buurt. Ik had nog nooit getekend. Ik wist niet dat ik dat kon, dat ik talent heb. Ik teken wat ik zie. Ik krijg nu les van echte kunstenaars en soms maken we samen werk. En ik geef zelf les aan kinderen. Deze zomer volg ik een cursus in het Cobra Museum. Daar ben ik voor uitgenodigd. Ik ontmoet veel nieuwe mensen. Schilderen geeft me vreugde en geluk”. 


Over Jonas
: 

Jonas Ohlsson (1967, Örebro, Zweden) is kunstenaar en maker van tekeningen, installaties en objecten. Ook componeert hij muziek en treedt hij op als Blodfet & DJLonely. Zijn kunst is al net zo veelzijdig als zijn artistieke praktijk met veel provocatie en humor. Ook samenwerking speelt in zijn werk een belangrijke rol: samen met anderen, zoals met oma Fanny, tekenen en muziek maken om tot nieuwe verrassende resultaten te komen. Ohlssons achtergrond in elektronische muziek dringt door in zijn artistieke proces, met veel aandacht en ruimte voor intuïtie en vrije associatie. Ohlsson geeft ook les aan de KABK en Design Academy in Eindhoven. Ook gaf hij workshops in Boston, Rio de Janeiro, Sydney, Los Angeles, Aruba, Xiamen en Genève. 


Over Tanja
: 

Tanja Ritterbex (1985, Heerlen) woont en werkt in Berlijn. Ze studeerde aan de kunstacademie te Düsseldorf, waar ze les kreeg van onder meer Tal R en behaalde haar BA fine arts in Maastricht, gevolgd door een residentie bij De Ateliers in Amsterdam (2013-15). Haar werk is opgenomen in de verschillende museale collecties, waaronder Bonnefanten, Maastricht (NL), Centraal Museum en het Dordrechts Museum en maakt deel uit van de kunstcollectie van de ING Bank, De Nederlandsche Bank en het pensioenfonds APG. 

KOOP TICKET 

Instructie voor kaartverkoop: 

  • Selecteer in de kaartverkoopkalender 17 juli en kies Summerschool en het tijdstip 10 uur 
  • Ga naar de volgende stap en selecteer het aantal gewenste tickets 
  • Volg de vervolgstappen 
  • Er zijn slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar 
  • Iedereen ouder dan 18 jaar mag zich inschrijven, er is geen ervaring of voorkennis vereist, wel is een voorliefde voor tekenen gewenst.
  • Vragen over de kaartverkoop? Van maandag t/m vrijdag kunt u tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.