Japan Festival - gratis toegang tentoonstelling en Atelier Cobra - Cobra Museum voor Moderne Kunst

Japan Festival – gratis toegang tentoonstelling en Atelier Cobra

Zondag 19 juni, 10.00-17.00 uur

Het Einde van de Mensheid als Nieuw Begin in verhalen en beelden

Zondag 19 juni – 10.00-17.00 uur
Toegang gratis (exclusief museumtoegang)

Atelier Cobra

Zondag 19 juni – 11.00-14.00 uur
Toegang gratis (exclusief museumtoegang)

Yuriko Fujima Yamaguchi, Europe, Ragnarok.

Zondag 19 juni vindt er in het Stadshart Amstelveen het Japan Festival plaats met als thema ‘Reconnect for Tomorrow’. In het kader van dit evenement is het Cobra Museum die dag ook in Japanse sferen met gratis activiteiten. Zo zijn op de laatste dag van de tentoonstelling ‘Het einde van de mensheid als nieuw begin’ de werken van de Japans-Amerikaanse beeldend kunstenaar Yuriko Yamaguchi geheel kosteloos te bezichtigen onder genot van Japanse hapjes. Ook kunnen bezoekers gratis deelnemen aan een inloopatelier, waarbij volop ruimte is om zelf aan de slag te gaan met het maken van zelfgemaakte Japanse kunst.

In de Voordrachtszaal van het Cobra Museum zijn dertig aquarellen van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Yuriko Fujita Yamaguchi te zien, geschilderd naar aanleiding van een bijzondere collectie mythes van over de hele wereld. Deze oude verhalen, samengebracht door de Amstelveense emeritus-hoogleraar Mineke Schipper, geven elk hun visie op hoe het einde van de wereld eruit zou kunnen zien, maar ook op hoe dit kan leiden tot een nieuw begin. Op 19 juni, de laatste dag van deze tentoonstelling, zijn de bijzondere werken van Yamaguchi vrij toegankelijk te bezichtigen.

De tentoonstelling ‘Het einde van de mensheid als nieuw begin’ is op 19 juni gratis te bezoeken. De overige tentoonstellingen van het Cobra Museum zijn deze dag tevens te bezoeken, maar wel tegen betaling van de reguliere toegangsprijs van het museum.

Het atelier in het Cobra Museum is zoals altijd gratis toegankelijk op zondag van 11.00 tot 14.00 uur. Maar dit keer heeft de artistieke opdracht een Japans tintje: deelnemers worden uitgenodigd om met Japanse penselen en ecoline hun eigen kijk op het einde van de wereld als een nieuw begin weer te geven. Maak eerst een rondje langs de inspirerende kunstwerken van Yamaguchi en ga daarna aan zelf aan de slag onder begeleiding van de creatieve medewerkers van het museum.