Tussen kunst en kind: over het ouderschap in de kunsten

Tussen kunst en kind: over het ouderschap in de kunsten

Zaterdag 13 mei

Deel:

Tussen kunst en kind: over het ouderschap in de kunsten

Datum: Zaterdag 13 mei
Tijd gesprek: 14.30-15.30 uur
Toegang: Gratis (exclusief museumentree)
Reserveren: reserveer hierje ticket voor het gesprek op 13 mei. Let op! Je hebt nog wel een museumentree nodig. Koop deze aan de kassa of online door een tijdslot te selecteren.

Op 13 mei gaan we in het Cobra Museum in gesprek over wat het betekent om kunstenaar en moeder te zijn. Het combineren van werk en ouderschap vormt in vele sectoren een uitdaging, maar hoe gaan we hier in de kunsten mee om? Het kunstenaarschap lijkt vaak exclusieve eisen te stellen op het gebied van toewijding, constante flexibiliteit en beschikbaarheid. Ook op het gebied van het moederschap zijn er vele – en misschien wel vergelijkbare – eisen uit de maatschappij. Op 13 mei spreken we daarom over ouders als kunstenaars en mythes rondom het moederschap binnen de kunsten.

Sonja Ferlov-Mancoba

Startpunt van het gesprek vormt het werk van de Deense beeldhouwer en moeder Sonja Ferlov (1911-1984), te zien in de tentoonstelling Je est un autre. Kunsthistorica en cultuurwetenschapper Rannilt Pol gaat in op leven en werk van Ferlov. Samen met haar man, de Zuid-Afrikaanse schilder Ernest Mancoba, kreeg Sonja Ferlov een zoon, genaamd Wonga. Het gezin woonde in Denemarken en Frankrijk, soms onder moeilijke omstandigheden. Ferlov viel op als vrouw in een door mannen gedomineerde kunstenaarswereld. Hoe beïnvloedde het moederschap haar manier van werken?

Naar aanleiding van werk en leven van Sonja Ferlov kijken we naar hoe het vandaag de dag is om zowel kunstenaar als moeder te zijn. Rannilt Pol gaat in gesprek met schrijver en kunstenaar Mirthe Berentsen. Zij schrijft momenteel aan een nieuw boek over kunst en de politisering van het moederschap dat uitgegeven zal worden bij Das Mag. De titel van het evenement is geïnspireerd op haar aankomende podcast Tussen kunst en kind, over het ouderschap binnen de kunsten.

Rannilt Pol
Foto: Rob Nijpels

Rannilt Pol (1995) is cultuurwetenschapper en kunsthistoricus. Momenteel werkt zij als conservator erfgoed bij Museum De Domijnen, eerder was zij werkzaam bij het Drents Museum. In 2019 was Pol in het Cobra Museum betrokken bij de tentoonstelling Nieuwe Nuances – vrouwelijke kunstenaars in en rondom Cobra.

Nederland. Amsterdam, 16-02-2018, Portret, Mirthe Berentsen
Foto: Jiri Buller

Mirthe Berentsen (1984) is naast schrijver en kunstenaar ook beleidsadviseur. Ze schrijft recensies en essays voor diverse kranten en tijdschriften over kunst, cultuur en politiek (o.a. in NRC Handelsblad, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer, De Volkskrant, Metropolis M, het Duitse Die Welt en internationale kunsttijdschriften als Art Asia Pacific, Modern Painters, Frieze, Art Basel Magazine, E-FLUX en Sleek). Verder werkt Berentsen als cultureel beleidsadviseur voor verschillende organisaties en kunstinstellingen, zoals de Raad voor Cultuur.