Lezing: in gesprek met Karin Haanappel – Cobra Museum voor Moderne Kunst

Lezing: in gesprek met Karin Haanappel

Zaterdag 25 september 16:00 uur

Frida’s Pijn en Niets is Zwart onder de loep

Kunsthistorica Karin Haanappel, uitgever en redacteur Ingrid Meurs en boekverkoper Ada Ruiter gaan met elkaar in gesprek over de boeken Frida’s pijn van Slavenka Draculić  en Niets is zwart van Claire BerestHet gesprek staat in het teken van de overeenkomsten en verschillen tussen beide boeken en ook de visie van de auteurs op het leven van Frida Kahlo komt aan bod. De lezing is gratis toegankelijk tijdens het Fiësta weekend, u hoeft geen museum ticket te kopen.

Sprekers

Karin Haanappel
Karin Haanappel is een zelfstandig en onafhankelijk onderzoeker, auteur en docent. Na het behalen van haar doctoraal in algemene letteren & kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, met een scriptie over de Franse beeldhouwster Camille Claudel, is ze in 1994 begonnen met haar onderzoek naar de (vergeten) vrouwelijke kunstenaars. Hoewel haar focus aanvankelijk op de negentiende eeuw lag, heeft ze zich door de jaren heen gespecialiseerd in kunst & cultuur van de prehistorie tot het modernisme. In de afgelopen decennia heeft zij duizenden mensen enthousiast gemaakt voor haar visie op een evenwaardige kunstgeschiedenis en zijn haar toehoorders zich bewust geworden dat kunst van meet af aan gemaakt is door mensen: mannen én vrouwen.

Ingrid Meurs
Ingrid Meurs studeerde in 1994 af in de Algemene Letteren met als specialisatie Moderne Westerse Letterkunde. Sindsdien is zij werkzaam in de literaire uitgeverij, aanvankelijk als freelance redacteur, later als acquirerend redacteur en uitgever bij verschillende uitgeverijen. Sinds 2018 is Ingrid Meurs samen met Jacqueline Smit directeur/uitgever bij Uitgeverij Orlando, een onafhankelijke en bewust kleinschalige uitgeverij. 

Ada Ruiter
Ada is al vele jaren met veel plezier en in verschillende functies werkzaam in het boekenvak. Sinds 2014 is zij boekverkoper bij Boekhandel Libris Venstra in Amstelveen en daar o.a. verantwoordelijk voor het organiseren van lezingen en andere activiteiten. Ada was als kind al een veellezer en dat is zij nog steeds. Haar voorkeur gaat uit naar fictie. Het leven en werk van Frida Kahlo fascineert haar en de romans die worden besproken heeft ze met zeer veel interesse gelezen. 

Over de boeken 

Frida’s pijn
Liefde en pijn zijn de obsessief terugkerende thema’s in het werk van Slavenka Drakulić, en in Frida Kahlo heeft ze een heldin gevonden die het haar mogelijk maakt de diepste registers van deze fundamenteel menselijke gevoelens te onderzoeken. 

Niets is zwart
Frida spreekt luid en duidelijk, haar lichaam is geruïneerd door een busongeluk, maar met haar buitensporige gebaren lijkt ze la muerte en la vida uit te nodigen. Ze vloekt als een bootwerker, drinkt sloten tequila en ziet nergens een probleem. Ze houdt van politieke betogingen, van bloemen in haar haar, onomwonden over seks praten en van grootse feesten. En ze schildert. Maar boven alles houdt Frida van Diego, de beroemdste schilder van Mexico, de onverzadigbare hartenbreker, die reusachtige muurschilderingen maakt.