Guided tour door Pierre Verger - Museum Cobra

Guided tour voor volwassenen door Pierre Verger – The One That I Am Not

Datum: zondag 8 september
Tijd: 14:00 – 15:30 uur
Prijs: Gratis (exclusief museumentree)
Voertaal: Engels

Op zondag 8 september vindt van 14.00 tot 15.30 uur een rondleiding voor volwassenen plaats. Een gids en twee Braziliaanse fotografen zullen een andere kijk geven op de huidige tentoonstelling van de Franse fotograaf Pierre Verger, die Bahia – een regio in het noordoosten van Brazilië – als zijn thuis koos. Dit is een kans om portretten te brengen van de Braziliaanse cultuur, zo ver weg in tijd en ruimte en zo dicht bij onze emoties.

Over de gids en fotografen
Luiza Monteiro

Luiza is socioloog, theaterkunstenaar en museoloog. Ze heeft artikelen gepubliceerd in theatertijdschriften en deelgenomen aan bloemlezingen over theater en fictieliteratuur. Op museaal gebied ontwikkelde ze een project voor de Portugeessprekende landen van Afrika met betrekking tot documentatie van museumobjecten op basis van het “Handbook of Standards” – een ICOM-publicatie. Als directeur van de museumafdeling van FUNARJ Foundation in Rio, Brazilië, werkte ze aan de democratisering van museumtoegang met projecten die studenten uit perifere gebieden en musea in Rio met elkaar in contact brengen. Met museumstudenten ontwikkelde ze een tijdelijk museum ( Museu da Formiga) in een kwetsbare gemeenschap. Momenteel woont ze in Amsterdam en is ze lid van het Braziliaanse burgerschapsconcilie.

Margo Dalla
Al 45 jaar ben Margo Dalla fotograaf en leg ze de diversiteit van Brazilianen en de wereld vast.
Journalist, fotograaf, videomaker, visueel antropoloog, presentator van een Instagram-programma waarin ik Brazilianen op alle continenten interview.
Op mijn reizen over de hele wereld verzamel ik ideeën en zet ze om in foto’s en teksten die harten en geesten beroeren waar ik ook ga.
Ik doe mijn werk vrij en met een perifere visie, met een journalistiek oog dat me in staat stelt om de actie vast te leggen terwijl die zich ontvouwt. Ik heb een diploma in Fine Arts en Digital Marketing.

Neyde Lantier
Neyde Lantyer is een Braziliaanse beeldend kunstenaar die in Amsterdam woont. Ze werkt met installaties, video en fotografie naast andere media en technieken om te reflecteren op migratie, saamhorigheid, feminisme en de samenleving.
Ze bezocht de Escola de Belas Artes van de Federale Universiteit van Bahia, Brazilië, en behaalde een Master in Fine Arts/Intermedia aan de Faculdade de Belas Artes van de Universiteit van Porto, Portugal. In Nederland volgde ze het programma “Histories and Theories of Photography” aan de Kunst Academie van de Universiteit van Leiden (2008-2009) en leerde ze fotografie, drukken, video en film in verschillende instellingen.
Lantyer is ook geïnteresseerd in het onderzoeken van genderongelijkheid in de kunst en sinds 2018 cureert ze kunstprojecten en tentoonstellingen gericht op vrouwelijke kunstenaars, zowel in Nederland als in Brazilië.