Cobra Pakt Uit! | Familieworkshop: 'Helhesten Fantasie'

Cobra Pakt Uit! | Familieworkshop: ‘Helhesten Fantasie’

Zondag 29 januari

Tijd: 13.30 – 15.30 uur
Voor wie: Iedereen, jong en oud, is welkom om deel te nemen
Prijs: gratis (exclusief museumentree)
Reserveren: er is plek voor maximaal 15 deelnemers. Reserveren kan via deze link
Reserveringsinstructies: kies je gewenste tijdslot voor je museumentree en selecteer het type ticket. Kies voor ‘Familieworkshop Buiten de Lijntjes’ en volg de vervolgstappen. *

Kom lekker tekenen! Wie maakt het meest fantastische Helhesten paard?

Helhest is een spookachtig, driebenig hellepaard uit de Deense mythologie. Het paard staat symbool voor de dood en komt verschijnt in vele verhalen en in poëzie. Ook al mist dit hellepaard één voorpoot, het is snel als de wind!

Het helhest paard inspireerde ook een kunstenaarsbeweging en hun gelijknamige tijdschrift. De prachtige inkttekeningen die voor de covers van Helhesten werden gemaakt, vormen de inspiratie voor deze workshop, waarin je met dezelfde technieken aan de slag gaat. Met het stempelen van geometrische lijnen maak je een willekeurige compositie die als basis dient om je fantasie de vrije loop te laten. Door toevoeging van organische lijnen en vlakken ontstaat er langzaam een verassend nieuw beeld. Spontaniteit en fantasie zijn belangrijk, tekenvaardigheid minder.

De Deense Helhesten-groep (1941-1944), gaf in hun Helhesten magazine ruim baan aan de experimentele kunst van het collectief. Het driebenige paard dat de omslag van elk magazine sierde, was vaak op een grappige en fantasievolle manier afgebeeld. Het tijdschrift vormde zo een bedekte kritiek op de Duitse nazi-overheersing in die tijd. De naam helhesten verwees naar de Scandinavische mythologie waar de bezetter zich graag mee associeerde, maar deze werd in de grappige inkttekeningen vervolgens op de hak genomen.

* Vragen over de kaartverkoop? Van maandag t/m vrijdag kun je tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.