Curated tour by Alex Baradel - Museum Cobra

Curated tour by Alex Baradel

Donderdag 4 juli

Curated tour by Alex Baradel through the exhibition Pierre Verger – The One That I Am Not

Date: Donderdag 4 juli
Time: 14.00-17.00 hours
Price: Euro 10,- (including museum ticket)
Sign up: via this link

Op 4 juli geeft Alex Baradel samen met fotograaf Tacun Lecy een curated tour.

Programma:
14.00 – 14.15 Inloop
14.15 – 15.15 rondleiding
15.15 – 16.30 Panelgesprek met gasten
16.30 – 17.00 borrel in het café en gelegenheid om na te praten

Over Alex Baradel
Alex Baradel (Frankrijk, 1973) heeft een postdoctorale graad in kunst- en filmgeschiedenis van de Université Paris VIII Vincennes-Saint-Denis.

Sinds 2001 is hij verantwoordelijk voor de fotocollectie van de Pierre Verger Foundation. Bij de Stichting hield hij toezicht op het grote project dat gericht was op het organiseren van de iconografische collectie van de instelling, waaronder het toezicht op de digitalisering met hoge resolutie van de hele collectie, het schoonmaken, verpakken en organiseren in een fotografische database, het belangrijkste toegangsmiddel tot foto’s uit de collectie van de instelling.

Hij is curator van verschillende tentoonstellingen over Pierre Verger, met name Pierre Verger, de um mundo ao outro (Palacete das Artes, Salvador, 2011), As Aventuras de Pierre Verger (MAM Salvador en Museu Afro-Brasil São Paulo, 2015), Orixás (Museu da Fotografia de Fortaleza, 2018), en Pierre Fatumbi Verger – The One That I am Not (Museum Cobra, Amstelveen 2024). Hij is ook co-curator en co-auteur van tentoonstellingen en catalogi waaronder O Brasil de Pierre Verger (MAM São Paulo, MAM Rio de janeiro, MAM Salvador – 2005, 2006), Memórias de Pierre Verger (2011), Todos Iguais Todos Diferentes (MIS São Paulo, MAR Rio – 2019, 2023) e Pierre Verger, Percursos e Memórias (Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, 2022).

Hij creëerde audiovisuals voor tentoonstellingen als Olhares Nômades (2008), Memórias de Pierre Verger (2015) en Interiores (2016).

In 2016 bedacht en cureerde hij de Espaço Pierre Verger da Fotografia Baiana, een permanente ruimte voor Bahiaanse fotografie, in Forte de Santa Maria in Salvador. In 2021 coördineerde hij het digitaliseringsproject van de fotocollectie van het Castro Alves Theater.

Beeld: Evgeny Astapov

Over Tacun Lecy
Tacun Lecy (Salvador, Brazilië, 1977) is een bekroond fotograaf en onderzoeker. Sinds 2009 ontwikkelt hij een doorlopend fotografisch onderzoeks- en documentatieproject over Afro-Braziliaanse culturen, waarbij hij zich concentreert op de Candomblés Jeje-Nagô van de Recôncavo Baiano regio en in de overgebleven quilombola gemeenschappen.

Sinds het begin van zijn carrière als fotograaf houdt Tacun Lecy zich bezig met dialoog, het vastleggen, schrijven en bijdragen aan de bescherming van de voorouderlijke herinneringen, kennis en praktijken van de Afro-Braziliaanse bevolking. Hij stelt nieuwe verhalen voor over de cultuur en tradities van de zwarte bevolking van Bahia, vanuit een “blik van binnenuit” van een individu dat ondergedompeld is in en deel uitmaakt van deze gemeenschap.

Naast fotograaf en onderzoeker is Tacun Lecy cultureel producent, zanger van de groep Os Soldados de Ògún en Babalaxé van Terreiro Raiz de Ayrá.