Cross-Over: literaire avond bij o.a. het Cobra Museum

Locatie: start bij het Cobra Museum
Toegang: € 16,50 inclusief museumtoegang

KAARTVERKOOP

Kom naar een avond vol met poëzie, verhalen en muziek van artiesten met een Marokkaanse culturele achtergrond, georganiseerd door het Cobra Museum, P60, Boekhandel Libris Venstra en de Bibliotheek Amstelland op woensdag 14 september vanaf 19.00 uur. Deze avond treden dichter Nisrine Mbarki, schrijver Hassnae Bouazza en singer-songwriter Sheyma op en kun je de tentoonstelling Het andere verhaal bezoeken.

Deze eerste editie van Cross-Over staat in het teken van de tentoonstelling Het andere verhaal die tot 18 september in het Cobra Museum te zien is. Gastconservator Abdelkader Benali heeft meer dan 50 Marokkaanse kunstenaars bij elkaar gebracht om een beeld te geven van de ontwikkeling van de Marokkaanse moderne kunst vanaf de onafhankelijkheid in 1956 tot nu.

Kom deze avond genieten van een afwisselende programma met optredens en interview met deze schrijvers en songwriter:

Nisrine Mbarki draagt voor uit haar debuutbundel Oeverloos. Een eigenzinnig debuut waarin zij de vele verhalen die een mens in haar korte leven verzamelt tot een prachtig, complex geheel brengt. Thema’s als moederschap, familieverbanden en afkomst, maar ook taal, identiteit als mens, als vrouw en als dichter komen voor in haar gedichten. Nisrine Mbarki treedt regelmatig op tijdens festivals en programma’s.

Hassnae Bouazza leest voor uit haar debuut Een Koffer vol Citroenen en wordt geïnterviewd door Ada Ruiter van de Boekhandel Venstra. Met dit boek schetst ze een intiem portret van een moeder en dochter. Over het verwarrende gevoel van ontheemding, de paradox van ‘de ander’ zijn, de kracht van onzichtbare moeders en de blijvende troost van smaken en geuren.

Sheyma is zangeres, songwriter en componiste. Haar muziek is geïnspireerd door invloeden uit verschillende regio’s van Marokko en ze mixt de traditionele Marokkaanse muziek met pop, folk en elektronische geluiden op een onconventionele en frisse manier.

Sheyma wordt begeleid door Giuseppe op traditionele instrumenten als de Oud, afgewisseld met digitale elektronica.

Het programma

• Vanaf 19.00 uur: gelegenheid om tentoonstelling te bezoeken
  • 20.00 uur: optreden Nisrine Mbarki tussen de kunst van Het andere verhaal
  • 20.30 uur: optreden Hassnae Bouazza in Bibliotheek/Venstra
  • 21.30 uur: optreden Sheyma in P60
    22.15 uur: einde

KAARTVERKOOP € 16,50 inclusief museumtoegang

Cross-over is een regelmatig terugkerende samenwerking tussen P60, het Cobra Museum, Bibliotheek Amstelland en Boekhandel Libris Venstra. Op één avond volg je een route langs al deze locaties en maak je kennis met verschillende artiesten en kunstdisciplines.