Cobra Pakt Uit! - Rondleiding door gastcurator Winnie Sze

Cobra Pakt Uit! | Rondleiding door gastcurator Winnie Sze

Vrijdag 27 en zaterdag 28 januari

Rondleidingen door Je est un autre – Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba door gastcurator Winnie Sze

Deze rondleidingen zijn in het Engels

Tijd: 14.00 – 14.45 uur, met aansluitend ruimte voor vragen.
Prijs: gratis (exclusief museumtoegang)
Reserveren: er is plek voor maximaal 20 mensen per tour. Maak hier je reservering voor vrijdag 27 januari of zaterdag 28 januari.
Reserveringsinstructie: selecteer eerst het type museumticket op het tijdslot van je keuze (vóór 14.00 uur). Vervolgens kies je voor ‘Tour Winnie Sze’. en volg je de verdere stappen. *

In dit eerste weekend van de viering van 75 jaar Cobra-beweging organiseren we twee exclusieve rondleidingen door gastcurator Winnie Sze. Zij neemt het publiek mee door de tentoonstelling Je est un autre – Ernest Mancoba & Sonja Ferlov Mancoba die ze voor het Cobra Museum samenstelde.

Winnie Sze – fotografie Paul Skovbakke

Tijdens de rondleiding zal Winnie Sze dieper ingaan op het leven en werk van kunstenaarskoppel Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984, Kopenhagen-Parijs) en Ernest Mancoba (1904-2022, Johannesburg-Parijs). Beiden kunnen zowel als ‘insiders’ als als ‘outsiders’ van de Cobrabeweging beschouwd worden.

Net als sommige andere Cobra-kunstenaars vond Ernest Mancoba inspiratie in de Noordse prehistorische kunst. Samen met zijn verbondenheid met Afrikaanse beeldhouwkunst, het Europees modernisme en kunst uit andere culturen, leidde dit tot een artistieke taal die Ejler Bille zou omschrijven als “Een combinatie van een Afrikaans gevoel met een levende westerse cultuur”.

Sonja Ferlov Mancoba onderzocht in haar werk zowel het intuïtieve als het rationele: twee kanten van de artistieke discussie die de Deense avant-garde uiteindelijk splijtte. Haar zoektocht naar een dialectiek tussen twee schijnbare tegenstellingen, werd een belangrijk element in haar werk. Zo ook in haar latere sculpturen, waarin de spanning tussen het individu en de mensheid als geheel naar voren kwam.

De relatie tussen Sonja en Ernest, tussen een witte vrouw en een zwarte man, was zeldzaam in hun tijd. Hiernaast viel Sonja Ferlov Mancoba ook op als een vrouw in een door mannen gedomineerde kunstenaarsbeweging. Hoewel identiteitspolitiek destijds op een andere manier speelde als dat dit in onze huidige tijd het geval is, is het ook nu interessant om ons de vraag te stellen: hoe kan het kijken naar hun kunst ons vandaag de dag verder helpen?

Winnie Sze is als zelfstandig curator gevestigd in Kaapstad. Tijdens haar fellowship bij het Van Abbemuseum onderzocht ze de relatie van Ernest Mancoba met de Cobra-kunstenaars. Sze richt zich in haar werk op een bredere benadering van beeldende kunst met een focus op sociaal-georiënteerde creatieve samenwerkingsverbanden. Sze studeerde kunstgeschiedenis aan de University of British Columbia (Vancouver) en leidde eerder een ruimte voor hedendaagse kunstprojecten in Londen.

Sonja Ferlov, Maske (Krigens udbrud) (Masker, Uitbraak van oorlog), 1939, Museum Jorn, Silkeborg, c/o Pictoright 2023

* Vragen over de kaartverkoop? Van maandag t/m vrijdag kun je tussen 9.00 en 17.00 uur bellen met 020 547 50 37.