Cobra Pakt Uit! Lezing Samira Dainan - Ya Baba in Cobra Museum

Zondag 28 augustus 2022

Lezing door Samira Dainan
Van 14.00 – 15.00 uur
Toegang gratis (exclusief museumtoegang)

Het laatste weekend van augustus is er weer een editie van Cobra Pakt Uit! Een weekend met divers aanbod van activiteiten voor bezoekers en belangstellenden naar aanleiding van de tentoonstelling Het andere verhaal.

Schrijver en muzikant Samira Dainan vertelt in een boeiende lezing over het leven en de kunst van haar vader, Ahmed Dainan. Ahmed, kunstschilder en dichter, werd geboren in het vermaarde kunstenaarsstadje Asilah in Marokko en vestigde zich in Amsterdam in de jaren ‘70. Zijn bijzondere ziel leidde hem naar schilderkunst en dichtkunst. Toen Marokko in de jaren van lood verkeerde, waar weinig ruimte was voor kunstenaars en andersdenkenden, vertrok hij naar Europa. In de jaren ‘80 exposeerde hij in de zomermaanden bij de jaarlijkse moussem (bijeenkomst) in Asilah, waar hij ook een vriendschap onderhield met Corneille. Het was de laatste keer dat hij met zijn kunst naar buiten durfde komen.

Het bijzondere verhaal van Ahmed Dainan, de vriendschap met Corneille en zijn roots inspireerden zijn dochter Samira om Marokkaanse blues te zingen en een boek te schrijven over zijn leven, getiteld Veertig Dagen. Migranten TV maakte in de jaren ’80 een tv-portet van Ahmed Dainan, waar tijdens de lezing ook fragmenten uit te zien zijn. Hiernaast zal Samira een aantal van zijn schilderijen en manuscripten tonen die haar vader naliet. In het Cobra Museum, geplaatst tussen de Marokkaanse kunst van Het andere verhaal en de tentoonstellingen Cobra in Noord-Afrika en Corneille 100, brengt Samira Dainan een ontroerende ode aan haar vader.

Er is plek voor max. 60 mensen; vol = vol! Zeker zijn van een plekje? Mail naar activiteiten@cobra-museum.nl

Ya baba-Samira Dainan