Cobra Pakt Uit | rondleidingen Becoming Ovartaci

Data: Vrijdag 24 maart & zondag 26 maart
Tijd: 14.00-14.30 & 15.00-15.30 uur
Toegang: gratis, exclusief museumtoegang
Bestel je ticket hier (reserveren niet nodig)

Er is plek voor 15 deelnemers per rondleiding, vol = vol.

Het Cobra Museum presenteert in het kader van de Queer Geschiedenis Maand
Instaprondleidingen door de tentoonstelling Becoming Ovartaci

Tijdens deze instaprondleidingen van ongeveer een half uur word je meegenomen door het werk en het leven van de Deense kunstenaar Ovartaci aan de hand van de tentoonstelling Becoming Ovartaci.

Ovartaci (1894 – 1985, geboren als Louis Marcussen) was een opmerkelijke kunstenaar wiens artistieke oeuvre nauw verweven was met haar eigen, radicale levensverhaal. Haar werk stijgt uit boven elke conventionele categorisering als expressionisme, surrealisme of art brut. Het bevraagt thema’s die ook vandaag de dag zeer actueel zijn, zoals identiteit, transformatie en tolerantie. Ovartaci was een begaafd kunstenaar en autodidact, een dichter, een wereldreiziger, een intellectueel, een psychiatrisch patiënt, een dromer en nog veel meer. Haar bijzondere schilderijen, beeldhouwwerken, werken op papier en muurschilderingen omvatten haar hele wereld. Ze leefde letterlijk in en met haar kunst.

Verder lezen over Ovartaci en de tentoonstelling? Dat kan hier.

Ovartaci, Zonder titel (Gl. Hovedbygning Risskov (Aarhus/Denmark), Het voormalig hoofdgebouw van psychiatrisch ziekenhuis in Risskov), ongedateerd, privé collectie. Foto: Anders Sune Berg

In maart 2023 vindt voor de derde keer de jaarlijkse Queer Geschiedenismaand in Nederland plaats. Deze maand is een initiatief van IHLIA, de organisatie voor lhbtiq-erfgoed in Nederland. Tijdens de Queer Geschiedenis Maand staan de viering en overdracht van lhbtiq+-geschiedenissen, -verhalen en -prestaties centraal. In dit kader organiseert het Cobra Museum rondleidingen door de tentoonstelling Becoming Ovartaci, om extra aandacht te geven aan het werk van Ovartaci.

Bekijk het complete programma van de queer geschiedenismaand hier.