Cobra Pakt Uit! | Instaprondleidingen

Zondag 29 januari

Om 14.00 uur en 15.00 uur
Toegang gratis (exclusief museumtoegang)

In de maand januari is er weer een editie van Cobra Pakt Uit! Wij organiseren voor bezoekers en belangstellenden gratis instaprondleidingen, gegeven door een museumdocent.

Tijdens deze rondleiding van ongeveer een half uur word je meegenomen in de verhalen achter de kunstwerken van onze tentoonstelling De Deense moderne kunst 1934-1948.

Het jubileumjaar van Cobra 75 gaat van start met een drieluik van Deense moderne kunst. De Deense kunstenaars die in 1948 Cobra begonnen, hadden veel invloed op de veel jongere Nederlandse en Belgische Cobra-leden. Centraal staan ontwikkelingen in de Deense moderne kunst uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, met belangrijke thema’s als seksuele vrijheid, politiek, provocatie, experiment en spontaniteit, die later zo’n grote invloed op Cobra zouden hebben. Voor het eerst buiten Denemarken brengt deze tentoonstelling een groot overzicht van topstukken van zo’n 100 werken van ruim 25 kunstenaars. Genoeg verhalen voor een rondleiding!

Egill Jacobsen, Rød maske (Rood masker), 1943, Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen, c/o Pictoright 2023

Sonja Ferlov, Maske (Krigens udbrud) (Masker, Uitbraak van oorlog), 1939, Museum Jorn, Silkeborg, c/o Pictoright 2023

Ovartaci (Louis Marcussen), Zonder titel (Sommerfuglepige, Vlindermeisje), ongedateerd, privé collectie. Foto: Ole Akhøj